Zapisy do medyka z trudnościami

Lecznice mają obowiązek zapisać pacjenta na wizytę przez telefon. Nie mogą też wyznaczać specjalnych dni w tygodniu ani godzin na rejestrację

Publikacja: 14.04.2012 09:03

Przychodnie mają obowiązek zapisać pacjenta na wizytę przez telefon

Przychodnie mają obowiązek zapisać pacjenta na wizytę przez telefon

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz Rafał Guz

Do biura rzecznika praw pacjenta Krystyny Kozłowskiej stale wpływają skargi dotyczące kłopotów z rejestrowaniem się w placówkach medycznych. Pacjenci sygnalizują, że personel każe im przychodzić do rejestracji osobiście, aby zapisać się na wizytę.

Tymczasem pacjent, chcąc skorzystać z pomocy lekarza, może na początku zgłosić się osobiście, telefonicznie lub za pośrednictwem osoby trzeciej. Co więcej, jeśli placówka dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, ma prawo też zapisać się przez Internet.

Pracownik rejestracji natomiast ma obowiązek poinformowania go o dacie i godzinie wizyty.

Innym sposobem utrudniania chorym zapisów jest wyznaczenie im przez lecznicę tylko określonego dnia lub godzin. Taka praktyka jest niezgodna z § 13 rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Na wizytę u lekarza pacjent może się zapisać dowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy rejestracji (DzU z 2008 r. nr 81, poz. 484).

Ponadto personel medyczny postępuje bezprawnie, jeżeli odmawia przyjęcia ze względu na to, że pacjent mieszka w innym miejscu niż to, gdzie znajduje się szpital czy poradnia specjalistyczna.

Rzecznik przypomina więc, że lekarz czy pielęgniarka nie ma prawa odesłać chorego do miejsca jego zamieszkania, jeżeli ma on skierowanie do poradni specjalistycznej czy szpitala. Rejonizacja obowiązuje bowiem tylko w wypadku lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i chory powinien korzystać z doraźnej pomocy w przychodni, w której złożył deklarację wyboru lekarza.

Co więcej, ze skarg napływających do biura rzecznika wynika, że rejestratorki zadają pacjentom zbyt szczegółowe pytania dotyczące choroby, jej przyczyn i przebiegu. Zakres tych pytań powinien natomiast dotyczyć tylko danych pozwalających na dokonanie rejestracji, czyli: imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, ewentualnie numer telefonu w celu potwierdzenia wizyty.

Jeśli chory dostał się już do specjalisty, termin spotkania kontrolnego powinien zostać z nim wtedy ustalony. To lekarz powinien zapewnić ciągłość leczenia, a nie pracownicy rejestracji. Krystyna Kozłowska przypomina, że traktowanie tych pacjentów na równi z pacjentami czekającymi na pierwszą wizytę lekarską, zapisanymi na liście kolejkowej jest działaniem niezgodnym z zasadami udzielania świadczeń zdrowotnych.

Do biura rzecznika praw pacjenta Krystyny Kozłowskiej stale wpływają skargi dotyczące kłopotów z rejestrowaniem się w placówkach medycznych. Pacjenci sygnalizują, że personel każe im przychodzić do rejestracji osobiście, aby zapisać się na wizytę.

Tymczasem pacjent, chcąc skorzystać z pomocy lekarza, może na początku zgłosić się osobiście, telefonicznie lub za pośrednictwem osoby trzeciej. Co więcej, jeśli placówka dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, ma prawo też zapisać się przez Internet.

Sądy i trybunały
Ostatnia sprawa Przyłębskiej. Będzie sądzić ws. wniosku prezydenta
Praca, Emerytury i renty
Coraz dłuższe L4, w tym z powodów psychicznych. Znamy najnowsze dane
Prawo na świecie
Jest wyrok sądu ws. Romana Polańskiego i brytyjskiej aktorki
Praca, Emerytury i renty
Trzy zmiany w harmonogramie wypłat 800 plus w grudniu. Nowe terminy
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
W sądzie i w urzędzie
Resort Bodnara ma pomysł na sądowe spory frankowiczów. Oto, co się zmieni
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką