Do biura rzecznika praw pacjenta Krystyny Kozłowskiej stale wpływają skargi dotyczące kłopotów z rejestrowaniem się w placówkach medycznych. Pacjenci sygnalizują, że personel każe im przychodzić do rejestracji osobiście, aby zapisać się na wizytę.
Tymczasem pacjent, chcąc skorzystać z pomocy lekarza, może na początku zgłosić się osobiście, telefonicznie lub za pośrednictwem osoby trzeciej. Co więcej, jeśli placówka dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, ma prawo też zapisać się przez Internet.
Pracownik rejestracji natomiast ma obowiązek poinformowania go o dacie i godzinie wizyty.
Innym sposobem utrudniania chorym zapisów jest wyznaczenie im przez lecznicę tylko określonego dnia lub godzin. Taka praktyka jest niezgodna z § 13 rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Na wizytę u lekarza pacjent może się zapisać dowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy rejestracji (DzU z 2008 r. nr 81, poz. 484).
Ponadto personel medyczny postępuje bezprawnie, jeżeli odmawia przyjęcia ze względu na to, że pacjent mieszka w innym miejscu niż to, gdzie znajduje się szpital czy poradnia specjalistyczna.