Zapisy do medyka z trudnościami

Lecznice mają obowiązek zapisać pacjenta na wizytę przez telefon. Nie mogą też wyznaczać specjalnych dni w tygodniu ani godzin na rejestrację

Publikacja: 14.04.2012 09:03

Przychodnie mają obowiązek zapisać pacjenta na wizytę przez telefon

Przychodnie mają obowiązek zapisać pacjenta na wizytę przez telefon

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz Rafał Guz

Do biura rzecznika praw pacjenta Krystyny Kozłowskiej stale wpływają skargi dotyczące kłopotów z rejestrowaniem się w placówkach medycznych. Pacjenci sygnalizują, że personel każe im przychodzić do rejestracji osobiście, aby zapisać się na wizytę.

Tymczasem pacjent, chcąc skorzystać z pomocy lekarza, może na początku zgłosić się osobiście, telefonicznie lub za pośrednictwem osoby trzeciej. Co więcej, jeśli placówka dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, ma prawo też zapisać się przez Internet.

Pracownik rejestracji natomiast ma obowiązek poinformowania go o dacie i godzinie wizyty.

Innym sposobem utrudniania chorym zapisów jest wyznaczenie im przez lecznicę tylko określonego dnia lub godzin. Taka praktyka jest niezgodna z § 13 rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Na wizytę u lekarza pacjent może się zapisać dowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy rejestracji (DzU z 2008 r. nr 81, poz. 484).

Ponadto personel medyczny postępuje bezprawnie, jeżeli odmawia przyjęcia ze względu na to, że pacjent mieszka w innym miejscu niż to, gdzie znajduje się szpital czy poradnia specjalistyczna.

Rzecznik przypomina więc, że lekarz czy pielęgniarka nie ma prawa odesłać chorego do miejsca jego zamieszkania, jeżeli ma on skierowanie do poradni specjalistycznej czy szpitala. Rejonizacja obowiązuje bowiem tylko w wypadku lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i chory powinien korzystać z doraźnej pomocy w przychodni, w której złożył deklarację wyboru lekarza.

Co więcej, ze skarg napływających do biura rzecznika wynika, że rejestratorki zadają pacjentom zbyt szczegółowe pytania dotyczące choroby, jej przyczyn i przebiegu. Zakres tych pytań powinien natomiast dotyczyć tylko danych pozwalających na dokonanie rejestracji, czyli: imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, ewentualnie numer telefonu w celu potwierdzenia wizyty.

Jeśli chory dostał się już do specjalisty, termin spotkania kontrolnego powinien zostać z nim wtedy ustalony. To lekarz powinien zapewnić ciągłość leczenia, a nie pracownicy rejestracji. Krystyna Kozłowska przypomina, że traktowanie tych pacjentów na równi z pacjentami czekającymi na pierwszą wizytę lekarską, zapisanymi na liście kolejkowej jest działaniem niezgodnym z zasadami udzielania świadczeń zdrowotnych.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara