Bezpieczne wakacje z "Rz" i UOKiK: Jak dobrze wybrać biuro podróży

O tym jak dobrze wybrać biuro podróży opowiadał dla "Rz" Jacek Marczak, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Publikacja: 31.05.2013 08:58

Biura mające wysokie obroty, z których usług korzysta więcej klientów, oferują wyższą kwotę zabezpie

Biura mające wysokie obroty, z których usług korzysta więcej klientów, oferują wyższą kwotę zabezpieczenia, sięgającą kilkudziesięciu milionów złotych.

Foto: www.sxc.hu

Rz: Jak sprawdzić biuro podróży?

Jacek Marczak:

Każde takie biuro musi uzyskać wpis w rejestrze prowadzonym przez marszałka województwa. Turysta bez wychodzenia z domu może sprawdzić, czy firma go uzyskała, korzystając z Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Prowadzi ją Ministerstwo Sportu i Turystyki. Jest ona dostępna na stronie www.turystyka.gov.pl. Przed wykupieniem wycieczki koniecznie trzeba sprawdzić, czy biuro podróży widnieje w ewidencji, zwłaszcza jeśli korzystamy z oferty mniej znanej firmy. Organizatorów i pośredników można wyszukiwać m.in. po adresie, nazwie czy NIP.

Czy takie sprawdzenie daje jakąkolwiek pewność, że firma nie upadnie? W rejestrze organizatorów turystyki biuro Kopernik figurowało jeszcze długo po swojej upadłości.

Teraz marszałkowie województw uważnie sprawdzają zarejestrowane firmy. Oczywiście sam wpis do rejestru nie daje gwarancji, że biuro nie ogłosi upadłości, ale są w nim także inne przydatne informacje. Można np. sprawdzić, czy biuro nie zawiesiło działalności. Dowiemy się także, czy wobec organizatora nie toczy się postępowanie o wykreślenie z rejestru albo czy nie jest objęty zakazem prowadzenia działalności.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Ważna jest data wpisu, która wskazuje, od kiedy dany organizator działa. Wyjazd z nowym biurem, które oferuje drogie wycieczki, może być ryzykowny. Warto upewnić się, czy organizator jest dobrze przygotowany do wysyłania turystów za granicę, np. czy oferuje pobyt w sprawdzonym wcześniej hotelu i czy na miejscu jest zapewniona opieka rezydenta.

Zasadniczą sprawą jest informacja dotycząca zabezpieczenia finansowego (ubezpieczenia, gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, rachunku powierniczego).

Wysokość zabezpieczenia może być wyższa lub niższa, bo zależy od przychodu biura i pobieranych przedpłat. Jak turysta może ocenić, czy kwota jest odpowiednia?

Turyście rzeczywiście, trudno ocenić, czy kwota zabezpieczenia w razie bankructwa wystarczy na zapewnienie powrotu do kraju i zwrot wpłaconych przez klientów środków. Jednak biuro, które nie ma minimalnego zabezpieczenia określonego w rozporządze- niach ministra finansów (DzU z 29 kwietnia 2013 r., poz. 510 i 511), podlega wykreśleniu z rejestru. Wiadomości o prowadzonych postępowaniach w sprawie wykreślenia są dostępne dla każdego w Centralnej Ewidencji.

Istotne jest też to, do kiedy obowiązuje ubezpieczenie lub gwarancja. Ważne, by nie wygasły one w trakcie wyjazdu, na który się decydujemy, lub tuż przed nim.

Możemy wypytać biuro podróży o wspomniane informacje, a potem sprawdzić je w rejestrze i w ten sposób zweryfikować rzetelność organizatora.

Więcej szczegółowych danych można uzyskać w urzędach marszałkowskich właściwych ze względu na siedzibę biura podróży. Warto do nich zadzwonić.

O co należy pytać?

Czy klienci skarżą się na biuro, czy toczą się przeciwko niemu jakieś postępowania i czy w przeszłości biuro było objęte zakazem prowadzenia działalności. Taki zakaz jest trzyletni.

Lepiej wyjechać z dużym biurem czy z mniejszym?

Jeśli chodzi o oferty biur, to mali organizatorzy potrafią doskonale konkurować z większymi, zagranicznymi, wybierając np. specjalizacje, wycieczki tematyczne. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to biura mające wysokie obroty, z których usług korzysta więcej klientów, oferują wyższą kwotę zabezpieczenia, sięgającą kilkudziesięciu milionów złotych. Jest więc bardziej prawdopodobne, że zwrócą należną część pieniędzy za imprezę, która z przyczyn dotyczących organizatora nie doszła do skutku lub została przerwana. Po prostu rzadko kłopoty z realizacją imprez dotyczyć będą wszystkich wycieczek dużego biura.

W czasach kryzysu powraca przywiązanie do takich wartości jak renoma i znana marka. Warto więc po prostu wybrać biuro znane ze swej rzetelności.

A czy przynależność do izby turystycznej świadczy o wiarygodności?

Niekoniecznie. W Polsce obowiązuje swoboda zrzeszania się. Izby turystyczne odgrywają ważną rolę, ale ich działania nie koncentrują się na ochronie konsumentów, lecz na interesach branży. Mogą więc promować rzetelność i solidność, ale o nieuczciwości biura dowiedzą się najprawdopodobniej dopiero w razie kłopotów.

Rz: Jak sprawdzić biuro podróży?

Jacek Marczak:

Pozostało 99% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"