Przyjęte przepisy mają przede wszystkim ułatwić weryfikację niektórych dokumentów urzędowych takich jak akty urodzenia czy certyfikaty zawarcia małżeństwa.
Nowe przepisy mają zlikwidować "legalizację" oraz tzw. "apostille" (dodatkowe zaświadczenia), czyli procedury obecnie wymagane dla weryfikacji dokumentów urzędowych, takich jak te potwierdzające stan cywilny, czy prawa autorskie.
Europarlamentarzyści chcą, aby więcej dokumentów weryfikowanych było przy pomocy uproszczonych procedur i proponują, aby dyplomy oraz zeznania podatkowe czy dokumenty dotyczące ubezpieczenia społecznego były do nich włączone. Posłowie wzmocnili także przepisy pozwalające na przyjmowanie niepotwierdzonych notarialnie kopii i tłumaczeń.
Aby uniknąć konieczności tłumaczenia dokumentów urzędowych i ułatwić pracę organom publicznym, dostępne mają być opcjonalne, standardowe, wielojęzyczne formularze, ważne w całej UE. Będą one weryfikowały narodziny, małżeństwo, zarejestrowany związek partnerski, status prawny oraz przedstawicielstwo firmy lub innego przedsięwzięcia. Posłowie wprowadzili poprawkę w celu dołączenia dodatkowych 11 formularzy dotyczących między innymi: nazwiska, adopcji, rozwodu, rozwiązania związku partnerskiego, obywatelstwa UE, narodowości, braku rejestru kryminalnego, rezydencji, dyplomów, niepełnosprawności.
Jeśli istnieje uzasadniona wątpliwość, co do autentyczności dokumentów, władze będą mogły przeprowadzić weryfikację w kraju wydającym dokument, przy pomocy systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI).