W jaki sposób firma wybiera prawników? Bezdyskusyjnie najważniejsze okazały się rekomendacje innych przedsiębiorców. To najskuteczniejsza metoda poszukiwań zewnętrznego specjalisty. Nie ma tutaj znaczenia fakt, że prawnik lub kancelaria współpracuje z ich konkurencją.
Inne często wskazywane metody to referencje i oferty prawników oraz znajomości. Przedsiębiorstwa raczej nie wyłaniają współpracowników w drodze przetargu, zwracają natomiast uwagę na pozycję prawnika lub kancelarii w rankingach. W wypadku przedsiębiorców sieciowych i międzynarodowych ogromne znaczenie ma rekomendacja centrali.
Trudno powiedzieć, że jakiś jeden czynnik istotnie wpływa na wybór prawnika zewnętrznego. Z całą pewnością nie jest to jednak wyłącznie cena. Najważniejsza jest specjalizacja. W dalszej kolejności przedsiębiorcy zwracają uwagę na skuteczność, dyspozycyjność oraz szybkość działania. Coraz istotniejsze są jednak inne czynniki, jak np. język, siedziba kancelarii oraz jej renoma. - Bardzo ważna jest cena usług prawniczych, ponieważ zarządy spółek odpowiadają za wynik ekonomiczny przedsiębiorstwa, ale stawka godzinowa proponowana przez firmy prawnicze nie ma większego znaczenia. Jeżeli kancelaria oferuje niską stawkę godzinową, bilansuje sobie "straty" poprzez zwiększenie liczby zafakturowanych godzin. Uważam, że dla własnego bezpieczeństwa podmiot powinien współpracować z kilkoma kancelariami, aby wytwarzać swoistego rodzaju wewnętrzną konkurencję, która jest najlepszym sposobem weryfikacji kosztów - dodaje Arkadiusz Bojara, dyrektor finansowy w TTE Corp.
[b]Większe oczekiwania[/b]
Z naszej ankiety wynika, że firmy potrzebują prawników zewnętrznych najwięcej do opracowania ekspertyz i opinii prawnych w konkretnych sprawach. Zwykle jest to związane z obsługą transakcji. Coraz częściej zewnętrzny prawnik lub kancelaria są potrzebni przedsiębiorstwom do pomocy w restrukturyzacji oraz przeprowadzeniu fuzji czy przejęcia.
Przedsiębiorcy mają jasno zdefiniowane oczekiwania co do zakresu usług, jakie powinni świadczyć zewnętrzni partnerzy. Najczęściej wskazują, że potrzebna jest im pomoc w zakresie prawa cywilnego, handlowego oraz ochrony konkurencji i konsumentów. Poza tym dużym zainteresowaniem cieszą się podatki i prawo pracy. Przedsiębiorcy wskazują również, że od zewnętrznych partnerów oczekują coraz częściej wsparcia w zakresie pomocy publicznej, prawa wspólnotowego oraz ochrony danych osobowych. Najmniejszym zainteresowaniem cieszy się prawo administracyjne, karne oraz karne skarbowe.