Reklama

Nieoczekiwana zmiana warty na czele "Palestry"

Po miesiącu niepewności i spekulacji na temat powodów nagłej rezygnacji redaktor naczelnej "Palestry", adwokackie pismo ma nowego szefa. "Wersja papierowa na pewno zostanie utrzymana" - zapewnia Michał Bieniak.

Publikacja: 31.03.2023 17:42

Prezes NRA Przemysław Rosati na konferencji "Wymiar sprawiedliwości w Polsce - perspektywa przyszłoś

Prezes NRA Przemysław Rosati na konferencji "Wymiar sprawiedliwości w Polsce - perspektywa przyszłości"

Foto: Adwokatura

W relacji z posiedzenia prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej z 2 marca 2023 r. pojawiła się krótka wzmianka, że prezes NRA Przemysław Rosati został wybrany na pełniącego obowiązki redaktora naczelnego "Palestry". Nie było tam jednak informacji o rezygnacji poprzedniej naczelnej - mec. Ewy Stawickiej, (choć post na ten temat umieszczono na Facebooku NRA) pełniącej tę funkcję od kwietnia 2021 r. a więc niecałe dwa lata. Zresztą na oficjalnej stronie "Palestry" wciąż to ona figuruje jako redaktor naczelna. Tymczasem rezygnację ze stanowiska złożyła właśnie 2 marca.

Dwa tygodnie później, 16 marca członkowie samorządu otrzymali pismo informujące, że w związku ze wzrostami kosztów druku oraz koniecznością ograniczania śladu węglowego, domyślną wersją "Palestry" będzie wydanie elektroniczne. Wersja papierowa ma być zaś kolportowana w ramach systemu płatnej prenumeraty, nad którym trwają obecnie prace.

"Inaczej wyobrażałam sobie współpracę"

Na adwokackiej grupie facebookowej wywołało to ostrą dyskusję między entuzjastami i sceptykami nowych technologii, przy czym przeważali ci drudzy. Niektórzy uznali, że zmiany oznaczają w praktyce likwidację wersji papierowej czasopisma. Pojawiły się nawet plotki łączące oba wydarzenia - tzn. że rezygnacja mec. Stawickiej była protestem przeciw rzekomym planom likwidacji papierowej "Palestry".

- Przyczyn mojej decyzji było wiele, nie można tego spłycać tylko do zmniejszenia nakładu pisma - wyjaśnia "Rzeczpospolitej" Ewa Stawicka, - Dostałam bardzo ładny list z podziękowaniami od prezydium, za wzorowe pełnienie funkcji. Nikt nie miał do mnie zastrzeżeń. Po prostu inaczej wyobrażałam sobie dalszą współpracę - dodaje.

Pełniący jeszcze do środy funkcję redaktora naczelnego Przemysław Rosati zapewnił nas, że nie chodzi o całkowitą likwidację papierowej wersji, ale zmniejszenie nakładu. Ma to wynikać ze spadającego zainteresowania tą formą dystrybucji. Nakład wynosi obecnie ok. 500 egzemplarzy, w szczytowym momencie było to 5 tys.

Reklama
Reklama

500 egzemplarzy

Dzień po naszej rozmowie z prezesem NRA, adwokatura poinformowała, że kolejne prezydium na kolejnym posiedzeniu powołało nowego redaktora naczelnego "Palestry" - Michała Bieniaka.

- Wersja papierowa na pewno zostanie utrzymana. Nie ma i nie było planów, ani pomysłu, by miała zniknąć całkowicie - zapewnia w rozmowie z "Rzeczpospolitą" mec. Michał Bieniak. - Wzmocnieniem dla "Palestry" będzie rozwijanie także wersji elektronicznej. Głównym celem jest też utrzymanie, a nawet polepszenie poziomu naukowego publikowanych tekstów, przy jednoczesnym nakierowaniu na tematy interesujące dla praktyków, jakimi są adwokaci - dodaje adwokat.

Michał Bieniak wskazuje też, że wśród czasopism stricte prawniczych 500 egzemplarzy to wcale nie jest mały nakład. Większość z nich nie ujawnia nawet, w jakiej liczbie jest drukowana.

Zmiany nastąpiły również na stanowisku sekretarza redakcji: Klaudiusza Kaletę zastąpił Adam Kozień - aplikant adwokacki, wcześniej redaktor naczelny "Młodej Palestry".

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Nieruchomości
Mała zmiana prawa, która mocno uderzy w patodeweloperkę
Zawody prawnicze
Reforma już rozgrzewa prokuratorów, choć do jej wdrożenia daleka droga
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama