Prawnik powinien znać się na biznesie

Profesjonalna obsługa prawna staje się dla przedsiębiorstw coraz ważniejsza. Dlatego menedżerowie przy wyborze kancelarii nie kierują się już tylko ceną, lecz i jakością oferowanej obsługi. Liczy się wiedza prawnika o branży

Publikacja: 11.07.2008 08:41

Takie wnioski płyną z sondażu „Prawnik w ocenie klienta” przeprowadzonego w ostatnim czasie przez Instytut Badania Opinii Ipsos na zlecenie wydawnictwa Wolters Kluwer. Wzięli w nim udział przedstawiciele 165 przedsiębiorstw z różnych branż i sektorów gospodarki, przeważnie dużych i średnich (połowa to prawnicy i dyrektorzy departamentów prawnych).

Trzy czwarte ankietowanych firm ma własny departament prawny lub przynajmniej prawnika (najczęściej jednego lub dwóch). Prawie 90 proc. korzysta z usług kancelarii prawnych. Menedżerowie, którzy nie wynajmują prawników, przeważnie podawali jako powód to, że mają własnych.

– Stała obsługa prawników nie dziwi nawet przy niedużej skali działalności. Przedsiębiorcy zdają już sobie sprawę z wagi otoczenia prawnego – komentuje Maciej Gawroński z warszawskiej kancelarii Furtek i Wspólnicy.

Ci, którzy zlecają sprawy na zewnątrz, informacji o potrzebnych prawnikach poszukują najczęściej (ponad połowa wskazań) u partnerów biznesowych. Jedna trzecia korzysta z rankingów firm prawniczych, co trzeci – z Internetu. Co czwarty szuka przez znajomych i rodzinę.

Zdaniem Macieja Gawrońskiego w działalności prawniczej rekomendacja zarówno źródeł własnych, jak i oficjalnych, pretendujących do obiektywizmu (rankingi), jest najistotniejsza.

– Najbardziej wiarygodne dla klientów są informacje ze źródeł niezależnych – uważa Tomasz Maliński z warszawskiej kancelarii Grynhoff Woźny Maliński.

W dwóch trzecich ankietowanych firm kancelarię wybiera sam prezes lub zarząd. Znacznie rzadziej (16 proc.) dyrektor departamentu prawnego tudzież firmowy radca.

O wyborze konkretnej firmy prawniczej najczęściej decydują: reputacja na rynku, polecenie przez kogoś z otoczenia biznesowego, renoma prawnika, wcześniejsza współpraca. W dalszej kolejności badani wskazywali m.in. na miejsce w rankingu, rekomendację innej kancelarii, z którą przedsiębiorstwo już współpracuje, kto obsługuje centralę firmy za granicą. Najmniejsze znaczenie mają artykuły prawników w prasie i wystąpienia na konferencjach, newslettery otrzymywane z kancelarii.

– Wniosek jest bardzo optymistyczny: to klient i jego satysfakcja jest najlepszą reklamą kancelarii – komentuje Rafał Kos z krakowskiej spółki Kubas Kos Gaertner.

Badani menedżerowie za najważniejszy uważają wysoki poziom wiedzy merytorycznej prawników. Dalej idą: terminowość wykonywania zleceń i dostęp do prawnika oraz dobry kontakt z nim. Renoma oraz cena usług mają małe znaczenie.

Ankietowani najbardziej cenią osobiste zaangażowanie prawników w pracę, znajomość zagadnień branży, rozumienie oczekiwań klientów. Na kolejnych miejscach stawiają współpracę przy poszukiwaniu skutecznych rozwiązań, kierowanie się zasadami etyki zawodowej, jasny przekaz informacji o postępach prac i wnioskach, właściwe proporcje między kosztami i jakością usług.

– Zrozumienie potrzeb klienta to gwarancja zbudowania i utrzymania satysfakcjonujących relacji. Wówczas kancelaria ma szansę zapewnić sobie ich lojalność i zdobyć przewagę konkurencyjną – uważa Tomasz Maliński.

Coraz większe uznanie klientów zyskuje umiejętność świadczenia przez kancelarie usługi, która jest „business oriented”. To znaczy, że uwzględnia specyfikę branży i otoczenia prawnego, w którym działa firma, i nakierowana jest na osiągnięcie przez klienta celu biznesowego – potwierdza Rafał Kos.

Ponad połowie badanych firm zdarzyło się zrezygnować z usług kancelarii. Decydowały o tym najczęściej: brak odpowiednich kwalifikacji prawnika, zbyt małe zaangażowanie w sprawę, nieterminowość.

Przedstawiciele przedsiębiorców pytani byli również o to, czy informacje o usługach prawnych są łatwo dostępne i wystarczające. Dwie trzecie oceniło, że tak, ale co czwarty uznał, że nie. 70 proc. twierdziło, że kancelarie potrzebują marketingu swoich usług, a 25 proc. nie widzi takiej potrzeby. Ponad połowa natomiast nie uważa za niezbędne reklamowania się firm prawniczych w prasie i telewizji, podczas gdy 40 proc. jest za.

– Najważniejszym elementem marketingu kancelarii jest utrzymywanie dobrych relacji z klientami i dbanie o jakość usług – podsumowuje Przemysław R. Stopczyk z warszawskiej kancelarii Stopczyk & Mikulski.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora i.walencik@rp.pl

Jakie cechy prawników lub kancelarii są najważniejsze we współpracy? (w procentach)

Poziom wiedzy merytorycznej 45

Dostępność 18

Terminowość 18

Szybkość reagowania na zapytania 14

Właściwa komunikacja 14

Wysoki poziom etyki/uczciwość 5

Cena usług/wysokość wynagrodzenia 4

Renoma 4

Posługiwanie się językiem biznesu 3

Lokalizacja kancelarii 1

źródło: Sondaż „Prawnik w ocenie klienta”. Kolejność odpowiedzi według procentu wskazań

Takie wnioski płyną z sondażu „Prawnik w ocenie klienta” przeprowadzonego w ostatnim czasie przez Instytut Badania Opinii Ipsos na zlecenie wydawnictwa Wolters Kluwer. Wzięli w nim udział przedstawiciele 165 przedsiębiorstw z różnych branż i sektorów gospodarki, przeważnie dużych i średnich (połowa to prawnicy i dyrektorzy departamentów prawnych).

Trzy czwarte ankietowanych firm ma własny departament prawny lub przynajmniej prawnika (najczęściej jednego lub dwóch). Prawie 90 proc. korzysta z usług kancelarii prawnych. Menedżerowie, którzy nie wynajmują prawników, przeważnie podawali jako powód to, że mają własnych.

Pozostało 86% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów