Adwokat nie zachęci wygraną sprawą

Dla większości zawodów i wyrobów reklama jest dozwolona, ale są od tego wyjątki. Dotyczą one najczęściej zawodów zaufania publicznego i niebezpiecznych dla zdrowia wyrobów

Publikacja: 03.06.2009 09:10

Adwokat nie zachęci wygraną sprawą

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania sobie klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu dotyczy adwokatów. Szczegóły określa § 23 kodeksu etyki adwokackiej. Mecenas może natomiast informować o swojej działalności zawodowej. Informacja ta musi być rzetelna i zgodna z przepisami o ochronie konsumentów i zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

[srodtytul]Prawnik nie zachwala[/srodtytul]

Przepisy określają dokładnie, gdzie i w jakich sytuacjach można podawać taką informację i co może ona zawierać. M.in. [b]można ją podawać w książkach telefonicznych i adresowych oraz na stronach internetowych. Mogą się też znaleźć w broszurach i informatorach.[/b] Po spełnieniu odpowiednich wymagań niektóre informacje mogą się znaleźć w prasie. Wolno też adwokatom podać dane na firmowym szyldzie. W informacji może się znaleźć m.in. nazwa i adres, znak kancelarii oraz imię i nazwisko adwokata, lista wspólników spółki, dane na temat rodzaju i zakresu świadczonej przez adwokata pomocy prawnej. Dopuszcza się też posługiwanie się przez przedstawicieli palestry tytułami naukowymi.

[b]Zakazane jest natomiast publikowanie informacji o wynikach swojej pracy, np. wygranych sprawach.[/b] Także informacja zawierająca oceny jakości świadczonych usług jest traktowana jako reklama – a więc jest zabroniona.

Podobny do adwokackiego zakaz reklamowania mają też notariusze. Wynika on z kodeksu etyki zawodowej notariusza. Paragraf 27 tego dokumentu mówi wprost, że „do działań nieuczciwej konkurencji zalicza się również uprawianie reklamy osobistej w jakiejkolwiek postaci”. Przepisy ustanowione przez Krajowa Radę Notarialną regulują też wygląd tablic na budynkach i zawartość stron internetowych, a nawet wielkość liter na szyldach.

Nieco bardziej liberalne w zakresie reklamy są przepisy dla radców prawnych. Ich kodeks etyki dopuszcza reklamę, choć ją ogranicza. Zasady są zawarte w rozdziale III, tytule 5 „Informacja o wykonywaniu zawodu i pozyskiwanie klientów”.

Taka reklama nie może być sprzeczna z prawem, dobrymi obyczajami i godnością zawodu. Nie może też wprowadzać w błąd.

[srodtytul]Ustawowy zakaz dla doradcy[/srodtytul]

Doradca podatkowy nie może reklamować świadczonych przez siebie usług – wynika z art. 38[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A0C0A13C3463FA28B89C1D91426FD415?id=269316] ustawy o doradztwie podatkowym (tekst jedn. DzU z 2008 r. nr 73, poz. 443 ze zm.)[/link]. Z zasad etyki tego zawodu wynika, że doradcy mogą jednak informować o swoich usługach. Te informacje powinny być obiektywne, rzetelne i wyważone, a także nie naruszać norm estetyki i dobrych obyczajów oraz godności zawodu. Konkretnie wykonujący ten zawód mogą podawać adresy pocztowe, adresy poczty elektronicznej, numery telefonów, faksów, liczbę zatrudnionych doradców.

Przy okazji wystąpień publicznych lub w publikacjach o charakterze profesjonalnym lub naukowym dozwolone jest podawanie tytułu „doradca podatkowy”, informacji o karierze zawodowej lub naukowej, a także o firmach, z którymi doradca podatkowy współpracuje lub funkcji, którą pełni lub pełnił w samorządzie doradców.

Natomiast [b]nie można podawać informacji o doradcy podatkowym lub spółce doradztwa podatkowego, jeżeli ma ona charakter wartościujący, zawiera porównania, element zachęty, nakłaniania, obiecywania lub gwarantowania skuteczności.[/b] Doradca podatkowy lub spółka doradztwa podatkowego nie może też korzystać z pośrednictwa w zakresie reklamy, jeśli służyć to ma obejściu zakazu.

Za złamanie zasad etyki ustawa o doradztwie podatkowym przewiduje cztery rodzaje kar dyscyplinarnych: upomnienie, naganę, zawieszenie prawa wykonywania zawodu na okres od sześciu miesięcy do lat trzech oraz pozbawienie prawa wykonywania zawodu.

[b]Uwaga! Szykowana przez Ministerstwo Finansów nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym ma m.in. znieść, przynajmniej częściowo, zakaz reklamy dla tego zawodu.[/b]

[ramka][b]Przykład[/b]

Janusz Liczydło prowadzi doradztwo podatkowe w Szczecinku. W Internecie zamieścił następującą informację:

„Janusz Liczydło

Doradztwo Podatkowe

Sucha Beskidzka,

ul. Podatkowa 17c

tel. 047 797 97 98

e-mail liczydlo@podatki-suchab.pl”

Nie złamał przepisów, bo podał dozwolone nimi dane.[/ramka]

[srodtytul]Lekarze i przychodnie nie skuszą sprzętem[/srodtytul]

Podmiot wykonujący usługi zdrowotne może informować o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń, ale nie wolno mu się reklamować. Zakaz dotyczy zarówno zakładów publicznych, jak i prywatnych. Art. 18b[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5C9E015C3A4BBCB17F79C64A2C67A08C?id=184739] ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 14, poz. 89 ze zm.)[/link] mówi, że można podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Ale treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy. Ustawa nie przewiduje kar za naruszenie tego przepisu. Stosunkowo często zakaz ten jest jednak obchodzony przez prywatne zakłady opieki zdrowotnej. Takie reklamy pojawiają się choćby w prasie, Internecie, a czasami nawet na billboardach. Firmy chwalą się m.in. profesjonalną kadrą, wybitnymi specjalistami, fachowymi i trafnymi diagnozami, a także najlepszym sprzętem. Ma to zachęcić do skorzystania z usług właśnie tego zakładu.

Tymczasem placówka medyczna powinna tylko informować o tym, jakiego rodzaju usługi wykonuje.

Zakaz reklamy obowiązuje też lekarzy i dentystów prowadzących indywidualną praktykę lekarską. Wynika to z art. 56[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4ADF3E9052B8588FECF57104854DE90E?id=278085] ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jedn. DzU z 2008 r. nr 136, poz. 857 ze zm.). [/link]

Ustawa zawiera też delegację dla Naczelnej Rady Lekarskiej do wydania uchwały dotyczącej zakresu informacji, które lekarz może podać do publicznej wiadomości[b]. Rada wydała uchwałę (nr 18/98/III)[/b]. Zgodnie z nią lekarz podaje: tytuł zawodowy, imię i nazwisko, miejsce, dni i godziny przyjęć. Może też dodać: stopień naukowy, tytuł naukowy, specjalizacje, umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych, szczególne uprawnienia, dane o szczególnym zakresie i rodzaju udzielanych świadczeń zdrowotnych oraz numer telefonu. Natomiast nie wolno podać żadnej formy zachęty do korzystania ze świadczeń zdrowotnych, potocznych określeń, obietnic, informacji o metodach i czasie leczenia, określenia cech i sposobu płatności oraz informacji o jakości sprzętu medycznego.

[ramka][b]Przykład[/b]

Lecznica Nasze Zdrowie z Buska-Zdroju zamieściła w lokalnej gazecie reklamę:

„ Najlepsi specjaliści

Najlepszy sprzęt medyczny

Najlepsze efekty leczenia

w całym uzdrowisku – Busko, ul. Główna 89f”

Złamała tym samym zakaz reklamy, bo podana informacja zawierała jej cechy. [/ramka]

[ramka][b]Uwaga [/b]

Nietypowy zakaz reklamy dotyczy przedsiębiorców wożących zarobkowo ludzi samochodami osobowymi. Nie mogą oni instalować na dachu lamp ani innych urządzeń technicznych ani umieszczać na pojeździe informacji z nazwą, adresem i telefonem przedsiębiorcy. Więcej na ten temat pisaliśmy w GPP z 1 czerwca 2009 r. Nie ma jednak przeszkód, by tacy przewoźnicy reklamowali się w prasie, Internecie, telewizji czy na billboardach.[/ramka]

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=z.jozwiak@rp.pl]z.jozwiak@rp.pl[/mail]

Zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania sobie klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu dotyczy adwokatów. Szczegóły określa § 23 kodeksu etyki adwokackiej. Mecenas może natomiast informować o swojej działalności zawodowej. Informacja ta musi być rzetelna i zgodna z przepisami o ochronie konsumentów i zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

[srodtytul]Prawnik nie zachwala[/srodtytul]

Pozostało 95% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara