partner zarządzający ?Działem Doradztwa?Podatkowego Deloitte?w Polsce i Europie ?Środkowej
Poprawiająca się sytuacja gospodarcza kraju sprawiła, że można ocenić miniony rok jako dobry dla doradztwa podatkowego. ?Zanotowaliśmy ponad 17-proc. wzrost przychodów. Jednak sukces nie przychodzi łatwo, ?bo rynek staje się coraz bardziej wymagający. ?Klienci oczekują usług wyrafinowanych, kompleksowych i dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb, bo przecież wiele informacji o podatkach można bez większego problemu odnaleźć za pomocą wyszukiwarek internetowych. Dobrym przykładem są tu usługi związane ze sprawami cen transferowych. Jeszcze kilka lat temu oczekiwano od nas pomocy w dość prostym dokumentowaniu transakcji między podmiotami powiązanymi. Dziś klienci chcą asysty przy uzyskiwaniu wiążących porozumień cenowych (APA). Należy podkreślić, że 40 proc. wydanych dotychczas APA odbyło się przy udziale naszej firmy.
Jest mitem, że tylko częste zmiany prawa kreują rynek usług dla doradców. Ale nie da się ukryć, ?że duże zmiany w VAT zwiększyły zainteresowanie usługami doradztwa z zakresu tego właśnie podatku. Podobnie jest z usługami prowadzenia sporów z władzami skarbowymi. ?Wzmocnienie naszego zespołu zajmującego się reprezentacją klientów przed sądami było odpowiedzią na coraz większą liczbę sporów ?z fiskusem.
szef Działu Doradztwa ?Podatkowego w KPMG?w Polsce i w Europie ?Środkowo-Wschodniej
Klienci są coraz lepiej przygotowani do korzystania z usług doradców podatkowych i stawiają większe wymagania. Chodzi przede wszystkim ?o uzyskanie gwarancji, że podejmowane działania są zgodne z obowiązującymi przepisami, ?i pozyskanie wartości, jaką jest doświadczenie doradcy. Oczekuje się od doradcy proaktywnego podejścia do spraw podatkowych, a także kompleksowej obsługi klienta: ma on być tym, który zainicjuje, skoordynuje i wdroży lub zmieni konkretną strukturę w danym przedsiębiorstwie, jako „generalny wykonawca".
Na rynku nadal jest zapotrzebowanie na porady dotyczące zmieniających się przepisów. ?To dlatego w ostatnim roku dużym zainteresowaniem cieszyły się zagadnienia wykreowane głównie przez ustawodawcę, czyli kwestie dotyczące spółek komandytowo-akcyjnych czy zmiany w VAT, także te dotyczące samochodów firmowych. Jednak wzrasta zapotrzebowanie na obsługę polskiego biznesu, który coraz śmielej dokonuje ekspansji za granicą: zakłada tam przedsiębiorstwa i wysyła menedżerów. To wszystko ma swoje skutki podatkowe, czasem bardzo skomplikowane. Z kolei postęp techniczny i nowe możliwości prawne rozliczeń elektronicznych kreują popyt na opracowywanie i wdrażanie różnych rozwiązań informatycznych. Możemy się pochwalić, że opracowaliśmy unikalny produkt ?– oprogramowanie służące szybkiemu ?i zautomatyzowanemu określaniu podstawy opodatkowania w CIT w dużych spółkach.
partner w kancelarii Paczuski Taudul Korszla Grochulski
Na polskim rynku jest miejsce dla firm doradztwa podatkowego o średniej wielkości. Gdy zespół liczy mniej niż 10 osób, wówczas trudno poradzić sobie z większymi zleceniami dużych klientów. ?Do takich zleceń z reguły potrzebni są specjaliści z różnych obszarów podatków: czy to dochodowego, czy VAT, czy też postępowań podatkowych. Takiej specjalizacji nie da się w praktyce osiągnąć w pojedynkę albo jeśli zespół liczy zaledwie kilka osób. Dlatego firmy zatrudniające kilkunastu doradców mogą obsługiwać klientów z tego samego portfela, co tzw. Wielka Czwórka. Jesteśmy przy tym tańsi od największych firm ?i bardziej elastyczni w działaniu.
Trochę się dziwię, że kilkunastoosobowych firm doradczych jest na rynku dość mało. Jest dla nich miejsce na rynku, czego dowodem jest dynamiczny rozwój naszej firmy i kilku innych o podobnej wielkości. Być może powodem tak słabego rozwoju tego segmentu rynku jest to, że utrzymanie kilkunastoosobowego zespołu wymaga od wspólników kancelarii zdolności zarządzania zespołem. To nie zawsze idzie ?w parze z merytoryczną wiedzą o podatkach.