Tegorocznym rekordzistą jest warszawska firma Ecovis zatrudniająca tylko czterech doradców podatkowych. Dotychczas zarabiająca głównie na usługowej księgowości ?i audycie. Wykazała ponad ?130-proc. wzrostu przychodów z usług doradztwa podatkowego. Jak przyznaje szefowa firmy Jadwiga Szabat, taki wzrost wziął się z potrzeb klientów, których Ecovis dotychczas obsługiwał. – Po prostu się okazało, że jest wiele spraw podatkowych do rozwiązania. – W toku bieżących działań biznesowych przedsiębiorstw powstaje niezwykle dużo kwestii podatkowych związanych m.in. ?z cenami transferowymi, korektą kosztów od niezapłaconych faktur czy ze zwrotami VAT. Tych spraw było na tyle dużo, że zdecydowaliśmy się zatrudnić nowych doradców podatkowych i umożliwić im rozwój – przyznaje Jadwiga Szabat.
Na uwagę zasługują też rosnące z roku na rok obroty jednej ze średnich kancelarii – KNDP. Ponad 40-procentowy wzrost jej przychodów to kontynuacja trendu z poprzednich dwóch lat, gdy również wykazywała dwucyfrowy wzrost. – To efekt pojawienia się nowych klientów – twierdzi Andrzej Nikończyk, wspólnik tej kancelarii.
Podobnie jak w firmie Ecovis klienci wcześniej po prostu nie zdawali sobie sprawy, że mogą osiągnąć pewne oszczędności na podatkach, ?i to legalnie. Takie przypadki mogą świadczyć o tym, że na rynku wciąż jest wiele miejsca dla rozwoju usług doradztwa podatkowego, a klucz do sukcesu leży w uświadomieniu klientom potrzeb optymalizacji zobowiązań podatkowych. – Myślę, że zaangażowanie doradców podatkowych jest pomocne wielu przedsiębiorcom przy planowaniu ?i realizacji transakcji gospodarczych w dobie dynamicznych zmian zachodzących w gospodarce – uważa Jadwiga Szabat.
Ogólnie poprawiająca się sytuacja w doradztwie podatkowym nie daje się wytłumaczyć poprawą sytuacji gospodarczej kraju. Według danych GUS wzrost gospodarczy w ub.r nadal nie przekroczył 2 proc. Wiele innych wskaźników gospodarczych dopiero daje nadzieję na to, by przedsiębiorcy mieli więcej pieniędzy. Być może jednym z czynników napędzających rynek doradztwa podatkowego jest większa świadomość klientów. Niektórzy doradcy wymieniają też rosnącą łapczywość fiskusa i konieczność obrony przed nim.