Statystyczny pracownik centrum nowoczesnych usług biznesowych (BPO/SSC) to trzydziestolatek po studiach, który doskonale zna co najmniej jeden język obcy i ma cenne dla pracodawcy kilkuletnie doświadczenie zawodowe – wynika z badania agencji zatrudnienia ManpowerGroup.
Jej dane potwierdzają dobrą koniunkturę w branży, która jako jedna z niewielu, systematycznie zwiększa liczbę pracowników, rekrutując zarówno absolwentów, jak i specjalistów. To m.in. efekt nowych inwestycji, takich jak choćby projekt grupy WNS Global z Indii, która w swym uruchamianym teraz centrum BPO w Gdyni do końca tego roku chce zatrudnić 75 osób. W ciągu pięciu lat zamierza zwiększyć liczbę pracowników do 500.
Rosnący popyt na doświadczonych specjalistów związany z rozwojem branży, w tym z wprowadzeniem w niej coraz bardziej zaawansowanych usług, sprawia, że centra coraz częściej mają problemy ze zdobyciem odpowiednich kandydatów. Dlatego też Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL) zrzeszający zagranicznych inwestorów tej branży wspólnie z firmą rekrutacyjną Hays Poland opracowali model kompetencyjny absolwenta, który ma pomóc uczelniom w dopasowaniu programów nauczania do potrzeb rynku pracy. Tym bardziej że część kompetencji, których oczekują centra nowoczesnych usług, przyda się i w innych branżach.
Kompetencje to jeden problem. Drugim, który sygnalizuje trzy czwarte badanych firm, są rosnące oczekiwania kandydatów. (W ubiegłym roku 80 proc. badanych centrów podniosło pensje). Według informacji „Rz" obecnie wyjściowa stawka dla absolwenta bez doświadczenia wynosi średnio 2,5 tys. zł brutto, ale każdy dodatkowy język obcy oraz dodatkowa kompetencja to kolejne 500 zł.
Według badania ManpowerGroup, najtrudniej jest o kandydatów na stanowiska IT, inżynierskie i kierownicze, zwłaszcza gdy określone kompetencje specjalistyczne mają iść w parze ze znajomością kilku języków obcych. Przedstawiciele centrów nie kryją, że mają spore wymagania. – Realizacja zaawansowanych, międzynarodowych projektów oznacza zmianę profilu poszukiwanego pracownika. – Obecnie 60 proc. ofert pracy w HP GBC adresowanych jest do specjalistów – wyjaśnia Agnieszka Orłowska, prezes Globalnego Centrum Biznesowego HP we Wrocławiu, które w najbliższych miesiącach będzie rekrutować kilkudziesięciu specjalistów i ekspertów. – Mamy ciekawe propozycje zawodowe dla menedżerów z co najmniej 5-letnim doświadczeniem korporacyjnym w finansach oraz dla specjalistów z obszaru HR, administracji personalnej, księgowości, kadr i płac, ze znajomością niemieckiego, francuskiego, włoskiego, a nawet słowackiego i szwedzkiego – twierdzi prezes Orłowska i dodaje, że wśród kandydatów mile widziane są międzynarodowe certyfikaty PMI, ACCA czy CIMA.