Reklama
Rozwiń

Firmy doceniają korzyści z programów prorodzinnych

W godzeniu pracy z obowiązkami rodzinnymi najczęściej pomagają dbające o swój wizerunek korporacje oraz niewielkie firmy z familijną atmosferą.

Publikacja: 29.05.2013 00:30

Firmy doceniają korzyści z programów prorodzinnych

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

Dodatek pieniężny na wyprawkę dla dziecka, prywatna opieka medyczna obejmująca dzieci, dodatkowy płatny urlop macierzyński, możliwość pracy w domu np. przez jeden dzień w tygodniu i elastyczne godziny pracy – to najbardziej popularne rodzicielskie dodatki pozapłacowe, czyli benefity stosowane w polskich firmach.

Jak wynika z badań firmy Millward Brown SMG/KRC, połowa pracujących matek dostawała w zeszłym roku od pracodawcy jakieś wsparcie. To byłby całkiem dobry wynik, gdyby nie fakt, że 40 proc. badanych kobiet twierdzi, iż w ich firmie rodzice nie mogą liczyć na żadne ułatwienia.

– W małych firmach dużo zależy od empatii szefa i jego nastawienia. W korporacjach bardziej liczy się strategia firmy i to, czy np. realizuje specjalną politykę prorodzinną – ocenia Karolina Błaszczyk z Fundacji Świętego Mikołaja, która organizuje konkurs „Mama w Pracy" wyróżniający pracodawców najbardziej przyjaznych pracującym matkom. W jego ostatniej, ubiegłorocznej edycji najwięcej zgłoszeń napłynęło ze spółek znanych korporacji. One dominowały też w gronie wyróżnionych.

To efekt dwóch zjawisk, które mają coraz większy wpływ na strategię i działania dużych spółek. Pierwsze z nich to rosnące znaczenie employer brandingu, czyli budowy dobrego wizerunku firmy na rynku pracy. Drugie to społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli CSR, gdzie jednym z kluczowych obszarów jest dbałość o pracowników.

Agnieszka Jackowska, dyrektor zarządzająca Infosys BPO Poland, gdzie młodzi rodzice we współpracy z przełożonym mogą m.in. dopasować harmonogram pracy do swych potrzeb, podkreśla, że przedsiębiorstwa wdrażające tego typu strategie CSR-owe są chętniej wybierane przez potencjalnych pracowników.

W niedawnym badaniu firmy doradczej Accenture ponad połowa kobiet i mężczyzn przyznała, że nie podjęła lub zrezygnowała z pracy, która naruszała równowagę między życiem zawodowym a osobistym. – Dbałość o tę równowagę pozwala związać pracowników z firmą i zatrzymać tych najbardziej utalentowanych – podkreśla Paulina Łukaszuk z firmy doradczej Hay Group, gdzie pracujące mamy mają np. możliwość pracy z domu w połączeniu z ruchomymi godzinami pracy. Mogą też wrócić na część etatu po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym.

Zmiana pokoleniowa sprawiła, że w ostatnich latach coraz więcej firm, które chwalą się swą polityką prorodzinną, podkreśla, że wspiera ona nie tylko matki. – Staramy się dostarczać zarówno ojcom, jak i matkom narzędzia umożliwiające rozwój zawodowy i zaangażowanie w życie rodzinne – podkreśla Agnieszka Orłowska, prezes Globalnego Centrum Biznesowego HP we Wrocławiu, gdzie rodzice mają m.in. możliwość skorzystania z wydłużonego urlopu rodzicielskiego.

Według Agaty Furman, dyrektor marketingu i employer brandingu w Luxoft Poland, w krakowskim centrum firmy, gdzie większość pracowników to mężczyźni, z roku na rok rośnie zainteresowanie możliwością skorzystania z tzw. urlopu tacierzyńskiego.

– Mężczyźni, kiedy już mają dzieci, chętnie angażują się w ich wychowanie – twierdzi Joanna Nowocień, menedżer marketingu i PR w Capgemini Polska, gdzie z dwutygodniowych urlopów korzystają wszyscy młodzi ojcowie...

Dodatek pieniężny na wyprawkę dla dziecka, prywatna opieka medyczna obejmująca dzieci, dodatkowy płatny urlop macierzyński, możliwość pracy w domu np. przez jeden dzień w tygodniu i elastyczne godziny pracy – to najbardziej popularne rodzicielskie dodatki pozapłacowe, czyli benefity stosowane w polskich firmach.

Jak wynika z badań firmy Millward Brown SMG/KRC, połowa pracujących matek dostawała w zeszłym roku od pracodawcy jakieś wsparcie. To byłby całkiem dobry wynik, gdyby nie fakt, że 40 proc. badanych kobiet twierdzi, iż w ich firmie rodzice nie mogą liczyć na żadne ułatwienia.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty