Wczasy od firmy pod choinkę

Rośnie zainteresowanie firm fundowaniem pracownikom bonów na wyjazdy turystyczne.

Publikacja: 17.12.2015 20:00

Beneficjenci bonów turystycznych wydają je naczęściej na wypoczynek w Grecji

Beneficjenci bonów turystycznych wydają je naczęściej na wypoczynek w Grecji

Foto: 123RF

Według statystyk Travelplanet.pl, największego polskiego multiagenta turystycznego, od stycznia do końca listopada tego roku jego klienci – głównie firmy – kupili o blisko 8 proc. talonów turystycznych więcej niż w całym 2014 r. Grudzień jeszcze podwyższy tę statystykę, bo bon to doskonały prezent na święta.

– Można się spodziewać, że tegoroczny wzrost zainteresowania bonami turystycznymi będzie co najmniej 15-procentowy, bowiem w grudniu skala sprzedaży należy do najwyższych w roku – zauważa Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl.

Wyjechać lub sprzedać

To, co dla nabywców indywidualnych jest tylko miłym prezentem pod choinkę, na imieniny czy urodziny, dla pracodawców jest istotnym narzędziem polityki kadrowej. Talon turystyczny wyraźnie określa jego przeznaczenie: to regeneracja sił, ale również bardzo pozytywne skojarzenie miło spędzonego czasu i wakacyjnej beztroski z firmą, w której jest zatrudniony pracownik.

Warto przy tym zauważyć, że według różnych badań oszczędzanie na zagraniczny wyjazd jest jednym z ważniejszych celów w hierarchii potrzeb Polaków, po gromadzeniu pieniędzy na mieszkanie czy edukację dzieci.

Co ważne, bon wakacyjny nie jest imienny i można go sprzedać. W internecie od czasu do czasu pojawiają się takie oferty.

Ile przeciętnie firmy inwestują w wypoczynek swoich pracowników? Obecnie jest to 770 zł, w 2014 r. było to niecałe 600 zł. Ten 30-procentowy wzrost jest dziesięciokrotnie większy od średniego wzrostu wydatków turystów na zagraniczny wypoczynek z biurami podróży. W lecie 2015 r. były one wyższe raptem o 3 proc. w porównaniu z wydatkami na letnie wakacje w 2014 r.

Beneficjenci bonów podarunkowych na podróże wydają je przede wszystkim na wypoczynek w Grecji (26 proc.), Hiszpanii (16 proc.), Turcji (11 proc.) Egipcie (8 proc.) i Polsce (5 proc.).

Wśród firm, które zainwestowały w bony wyjazdowe, są między innymi koncerny spożywcze i farmaceutyczne czy producenci wód mineralnych. Jeden z potentatów napojów kupił w tym roku bonów wyjazdowych za blisko pół miliona złotych.

Życiowa równowaga

Bony i kupony dla pracowników to wciąż popularny i ceniony dodatek motywacyjny. Pokazują to wyniki badania „O czym marzą Polacy na święta?", przeprowadzonego w sierpniu 2015 r. przez Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services. – Wyniki badania jednoznacznie wskazują, że wśród świadczeń pozagotówkowych najpopularniejszym gwiazdkowym prezentem są bony i kupony podarunkowe – przyznaje Magdalena Słomczewska-Klimiuk, kierownik kategorii motywacja pracowników w Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce. 55 proc. badanych pracowników chce, aby w tegoroczne święta firma obdarowała ich właśnie takim upominkiem.

Wysoko w rankingu atrakcyjnych prezentów znalazło się także dofinansowanie sportu i rekreacji, które wybrało 31 proc. ankietowanych, a zdaniem 29 proc. pracowników wymarzonym upominkiem jest dofinansowanie kultury w postaci biletów do kina, teatru czy wejściówek na koncerty. 30 proc. badanych chętnie skorzystałoby również z dodatkowego dnia płatnego urlopu. – Taka postawa doskonale wpisuje się w obecny w zarządzaniu zasobami ludzkimi trend dążenia do zachowywania równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym pracowników – podkreśla Magdalena Słomczewska-Klimiuk z Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce.

Dlaczego pracodawcy decydują się na bony? – Zespoły pracowników stają się coraz bardziej różnorodne, zarówno pod kątem wieku, jak i doświadczenia czy zainteresowań. Trudno więc wprowadzić dla wszystkich te same prezenty i oczekiwać, że dla każdego będą one w równym stopniu motywujące – wyjaśnia Słomczewska-Klimiuk.

Nie wszyscy pracodawcy o tym wiedzą. Badanie „O czym marzą Polacy na święta?" pokazało, że troje na czworo ankietowanych (73 proc.) nie ma wpływu na otrzymywane świadczenia, a aż 90 proc. z nich chciałoby mieć większy wpływ na wybór i samemu decydować, co będzie najlepszym świątecznym prezentem.

Według statystyk Travelplanet.pl, największego polskiego multiagenta turystycznego, od stycznia do końca listopada tego roku jego klienci – głównie firmy – kupili o blisko 8 proc. talonów turystycznych więcej niż w całym 2014 r. Grudzień jeszcze podwyższy tę statystykę, bo bon to doskonały prezent na święta.

– Można się spodziewać, że tegoroczny wzrost zainteresowania bonami turystycznymi będzie co najmniej 15-procentowy, bowiem w grudniu skala sprzedaży należy do najwyższych w roku – zauważa Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl.

Pozostało 86% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!