Tekst powstał przy współpracy banku Pekao SA
– Każda firma, nowa czy stara, która nie traktuje nowej technologii internetowej w swoim życiu biznesowym jak oddychania, może się w krótkim czasie udusić – powiedział kiedyś Jack Welch, prezes General Electric w latach 1981–2001 i jeden z najbardziej uznanych menedżerów świata.
Różne aspekty
Słowa te nie odnoszą się jedynie do technologii internetowej, dotyczą otwartości na każdą możliwą innowację. Welch zachęca też firmy, by miały otwarty umysł i nie bały się zmian. Brak otwartości blokuje kreatywność, szybkie działanie i potencjał zdolnych ludzi. Kluczowa jest też zdolność przedsiębiorstw do uczenia się, rozumienia problemów i przekuwania tych lekcji w szybkie działanie. Podobnie jest ze strategią, która powinna stale ewoluować. Dzięki takiemu podejściu firmy mogą się stawać coraz bardziej innowacyjne i uzyskiwać przewagę konkurencyjną.
PARP podaje, że innowacja produktowa oznacza wprowadzenie na rynek przez dane przedsiębiorstwo nowego towaru lub usługi albo znaczące ulepszenie już oferowanych. Jednak innowacyjność to domena nie tylko liderów, to cecha, którą muszą się wykazywać także firmy spoza listy tych największych i najbardziej rozpoznawalnych. To podejście, które na co dzień stosują także firmy średnie, małe i mikro. Innowacyjność to nie tylko zaawansowane technologie, systemy IT, automatyzacja i robotyzacja, które mogą się wydawać nieosiągalne. Może mieć różny wymiar – nowatorskie może być też np. krzesło, którego projekt daje przewagę konkurencyjną produkującej je firmie. Innowacją jest taka optymalizacja i organizacja produkcji, która powoduje zmniejszenie kosztów czy poprawę wydajności.