Wyższa szkoła łowienia studenta

Lepsze czasy dla kandydatów na studia, a trudniejsze dla uczelni. Niż demograficzny zaostrza rynkową walkę

Publikacja: 12.03.2008 02:25

Wyższa szkoła łowienia studenta

Foto: Rzeczpospolita

Do końca kwietnia setka studentów Politechniki Wrocławskiej odwiedzi ponad 220 liceów i innych szkół ponadgimnazjalnych w całym kraju, promując studia na swojej uczelni. Choć serię spotkań z maturzystami rozpoczęli już w grudniu ubiegłego roku, teraz trwa najbardziej intensywny okres całej kampanii. – Nasi studenci najlepiej opowiedzą młodszym kolegom o warunkach studiowania na naszej uczelni i o atrakcjach życia studenckiego we Wrocławiu – wyjaśnia Paweł Czuma, rzecznik PWr. Za każdą prezentację studenci PWr dostają 50 zł plus zwrot kosztów podróży. Dodatkowo uczelnia finansuje materiały promocyjne i premie dla najbardziej aktywnych. To kosztuje, ale przedstawiciele uczelni zgodnie przyznają, że narastająca konkurencja na polskim rynku edukacji i niż demograficzny zmusza je do większych inwestycji w promocję i marketing. I walki o studentów, których trzeba umieć przyciągnąć i utrzymać.

Potencjał rynku dostrzegli także organizatorzy targów edukacyjnych, które do niedawna odbywały się raz w roku, na wiosnę. Teraz coraz więcej uczelni szuka okazji, by zaprezentować się przyszłym studentom już na jesieni, zanim zdecydują o wyborze przedmiotów maturalnych.

Według Centrum Zastosowań i Analiz Marketingowych Norte, które prowadzi działalność marketingową na rzecz wyższych szkół bankowych, w ubiegłym roku wydatki na reklamę szkół wyższych wzrosły do 200 mln zł. Łączne wydatki marketingowe ( w których są też koszty reklam) były kilkakrotnie wyższe

– Już niedługo sięgną nawet 10 proc. przychodów wszystkich uczelni – przewiduje Piotr Lisiecki, prezes centrum. Jego zdaniem to konieczność, gdy o malejącą liczbę kandydatów na studentów rywalizuje już ponad 400 szkół wyższych. Czterokrotnie więcej niż przed dziesięciu laty, gdy liczba chętnych na studia szybko rosła. – Nie ma miejsca na tyle uczelni. Część z nich musi wypaść z rynku – ocenia Lisiecki.

Dzięki bezpłatnej nauce publiczne uczelnie mają wprawdzie przewagę konkurencyjną wśród maturzystów, ale tych ubywa. W ubiegłym roku szkolnym niektóre prywatne szkoły oferowały swym studentom premie za zdobycie kandydata, np. odtwarzacz MP3. – Inwestujemy w ulotki, billboardy, uczestniczymy w targach edukacyjnych we wszystkich dużych miastach Polski, a nasi pracownicy od trzech lat jeżdżą na spotkania z maturzystami w szkołach regionu – wylicza Anna Worosz, rzecznik Politechniki Rzeszowskiej.

– Na szczęście nie ma regionalizacji uczelni, więc teren łowiecki jest w całej Polsce – śmieje się Marek Zimnak z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, gdzie uczelnie doceniły już znaczenie wspólnych działań promocyjnych. Przed dwoma laty zorganizowały objazd po dużych polskich miastach, a w ubiegłym roku przy wsparciu urzędu miasta promowały swą ofertę „Study in Wrocław” na Ukrainie. W tym roku, jesienią, planują objazd szkół Dolnego Śląska z wykładami z przedmiotów maturalnych. W ich ślady może pójść dziesięć uczelni krakowskich, które na początku tego roku podpisały z władzami miasta umowę o wspólnych działaniach promocyjnych.

– Usługa edukacyjna jest szczególnym obszarem działań marketingu. Bardzo ważna jest spójna strategia. Nie można promować szkoły jako przyjaznej studentom, jeśli dziekanat jest otwarty do 14 i nic tam nie można załatwić – podkreśla Elżbieta Bednarkiewicz, która koordynuje działania PR siedmiu wyższych szkół bankowych.

– Studenci to bardzo wymagający klient, świadomy swych oczekiwań – ocenia Daria Kowalska, dyrektor Biura Promocji Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Koźmińskiego w Warszawie. Jej zdaniem najskuteczniejszą promocją uczelni jest marketing szeptany, czyli zadowoleni studenci i absolwenci, którzy polecają szkołę innym i sami chętnie wracają na inne studia, np. MBA.

Studenci WSPiZ promują ją w swych macierzystych szkołach, choć – jak podkreśla Daria Kowalska – uczelnia odchodzi od typowych prezentacji swej oferty. Zamiast nich organizuje wykłady dla maturzystów, ucząc ich np., jak dobrze wypaść na prezentacji maturalnej. Sztuki wystąpień publicznych uczą też na specjalnych warsztatach wykładowcy Wyższych Szkół Bankowych, którzy dla uczniów szkół średnich przygotowują też powtórki z matematyki i języków obcych.

Wykłady dla uczniów szkół średnich to sprawdzony sposób dotarcia do kandydatów na studia w wielu publicznych uczelniach, m.in. na Uniwersytecie Jagiellońskim, który prowadzi Vademecum Licealisty i letni kampus Poławiacze Pereł dla utalentowanej młodzieży.

Liczy się też jakość studiowania. Nowoczesny kampus i świetne wyposażenie Wyższej Szkoły Biznesu w Nowym Sączu to atut często wymieniany przez absolwentów uczelni. Studenci, zwłaszcza ci, którzy płacą za naukę, zwracają też uwagę na atmosferę. – Wykładowcy spóźniali się albo wcale nie przychodzili na dyżury, a panie w dziekanacie traktowały nas jak intruzów – wspomina pierwszy rok zaocznego prawa w z publicznej uczelni Marzena Leśnik. Studia dokończyła w prywatnej szkole.

Do końca kwietnia setka studentów Politechniki Wrocławskiej odwiedzi ponad 220 liceów i innych szkół ponadgimnazjalnych w całym kraju, promując studia na swojej uczelni. Choć serię spotkań z maturzystami rozpoczęli już w grudniu ubiegłego roku, teraz trwa najbardziej intensywny okres całej kampanii. – Nasi studenci najlepiej opowiedzą młodszym kolegom o warunkach studiowania na naszej uczelni i o atrakcjach życia studenckiego we Wrocławiu – wyjaśnia Paweł Czuma, rzecznik PWr. Za każdą prezentację studenci PWr dostają 50 zł plus zwrot kosztów podróży. Dodatkowo uczelnia finansuje materiały promocyjne i premie dla najbardziej aktywnych. To kosztuje, ale przedstawiciele uczelni zgodnie przyznają, że narastająca konkurencja na polskim rynku edukacji i niż demograficzny zmusza je do większych inwestycji w promocję i marketing. I walki o studentów, których trzeba umieć przyciągnąć i utrzymać.

Pozostało 82% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!