Nie przedstawisz w ZUS świadków zatrudnienia w szczególnych warunkach

Nie wystarczy pracować w określonych warunkach, aby później otrzymać z tego tytułu emeryturę. Zakład przyzna to świadczenie tylko wtedy, gdy osoba, która się o nie ubiega, potwierdzi wymagany okres zatrudnienia odpowiednim świadectwem

Publikacja: 18.08.2009 07:10

Nie przedstawisz w ZUS świadków zatrudnienia w szczególnych warunkach

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Żurawski BŻ Bartłomiej Żurawski

Za wykonywanie pracy w szczególnych warunkach przewidziane są dwa świadczenia emerytalne.

Pierwsze z nich to emerytura z tytułu zatrudnienia w szczególnych warunkach przewidziana w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C42CE8076A5B0864283C7CF4D14C82E1?id=172511]ustawie o emeryturach i rentach z FUS[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=35684177F399CBA982A68F2A401B06C1?id=71673]rozporządzeniu w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze[/link].

Drugie – to przyznawana od 1 stycznia 2009 r. emerytura pomostowa. Osoba, która była zatrudniona w szczególnych warunkach i nie skorzystała z emerytury przewidzianej w ustawie o emerytach i rentach z FUS, może, przechodząc na emeryturę po ukończeniu wieku 60 lat (kobieta) lub 65 lat (mężczyzna), starać się o rekompensatę, która będzie stanowić dodatek do kapitału początkowego.

[srodtytul]Trzeba udowodnić[/srodtytul]

Od tego, czy udowodni, że przepracowała dany okres (najczęściej 15 lat) w szczególnych warunkach, zależy, czy nabędzie prawo do wspomnianych świadczeń. Ustalając ten okres, [b]ZUS uwzględnia okresy zatrudnienia przy pracach wymienionych w wykazie A lub B (stanowią one załącznik do wspomnianego rozporządzenia w sprawie wieku emerytalnego)[/b]. Jeśli natomiast sprawa ma dotyczyć emerytur pomostowych, bierze również pod uwagę okresy pracy wymienione w załącznikach do ustawy o emeryturach pomostowych.

[srodtytul]Obowiązki szefa[/srodtytul]

Świadectwo o wykonywaniu pracy w szczególnych warunkach może wystawić wyłącznie pracodawca. W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę nowy ma również obowiązek wystawiać świadectwo wykonywania prac w szczególnych warunkach. Stał się on bowiem z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Warto wiedzieć, że nie ma jednak takiego obowiązku w stosunku do podwładnych, z którymi rozwiązano stosunek pracy przed przekształceniem lub którzy nadal są zatrudnieni w nieprzejętej części firmy, jeżeli ta nadal funkcjonuje i nie uległa likwidacji.

To, jakie informacje musi podać w wymienionych dokumentach, uzależnione jest od tego, czy był zobowiązany do stosowania resortowych wykazów takich prac, wydanych w odpowiednim zarządzeniu lub uchwale.

Pracodawca, który stosował resortowe wykazy prac w szczególnych warunkach, musi określić nie tylko okres i rodzaj pracy wykonywanej w szczególnych warunkach stale i w pełnym wymiarze czasu pracy ściśle według wykazu, działu i pozycji rozporządzenia, lecz także stanowisko pracy wymienione w wykazie, dziale, pozycji i punkcie zarządzenia resortowego lub uchwały. Należy podkreślić, że nazwa stanowiska pracy wykazana w świadectwie powinna zawsze odpowiadać nazwie stanowiska pracy w szczególnych warunkach wymienionego w przepisach resortowych.

[ramka][b]Przykład[/b]

Pracownica była zatrudniona przez 15 lat w przemyśle lekkim przy garbowaniu i wykańczaniu skór. Jej pracodawcą była prywatna firma powstała w 1990 r. Rodzaj wykonywanej przez nią pracy wymieniony został pod poz. 11 w dziale VII wykazu A stanowiącego załącznik do rozporządzenia w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze. Ponieważ pracodawca jako prywatna firma nie stosował resortowego wykazu prac w szczególnych warunkach, w świadectwie pracy powinien się powołać jedynie na dział VII poz. 11 wykazu A stanowiącego załącznik do rozporządzenia, wskazując zajmowane stanowisko oraz wymiar czasu pracy.

Zarówno świadectwo wykonywania pracy w szczególnych warunkach, jak i świadectwo pracy zawierające wpisy dotyczące takiej pracy, musi być wydane na podstawie pracowniczej dokumentacji osobowej. Nie jest możliwe wystawienie tych dokumentów potwierdzających wspomniane okresy, np. na podstawie dokumentacji płacowej.[/ramka]

[srodtytul]Inna nazwa i zaświadczenia[/srodtytul]

Może się zdarzyć, że w danym przedsiębiorstwie zmieniane było nazewnictwo stanowiska pracy wymienionego w zarządzeniu lub uchwale resortowej. W takiej sytuacji [b]ZUS przyjmuje, że sama zmiana nazwy stanowiska pracy, o ile oczywiście nie wiąże się z nią zmiana rodzaju faktycznie wykonywanej pracy na tym stanowisku, nie wywołuje negatywnych konsekwencji dla pracownika[/b]. W takim wypadku pracodawca powinien jednak w świadectwie podać zarówno obecną nazwę stanowiska, która jest odpowiednikiem tej podanej w zarządzeniu resortowym lub w uchwale, jak i poprzednią. Musi także podać przyczyny takiej zmiany.

Czasem też możliwe jest przedstawienie w ZUS innych dokumentów niż świadectwo. Te są jednak ściśle określone. Mogą to być zatem zaświadczenia wystawione przez:

- organy założycielskie zlikwidowanego zakładu pracy, m.in. byłe Ministerstwo Gospodarki (z wyłączeniem wojewody),

- Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa lub Agencję Nieruchomości Rolnych,

- zakłady pracy posiadające w swoich archiwach akta osobowe byłych pracowników, którzy odeszli z pracy w okresie przed rozpoczęciem procesu przekształceń własnościowych i restrukturyzacji, jeżeli z akt tych bezspornie wynika fakt wykonywania przez daną osobę pracy w szczególnych warunkach.

Dopuszczalne są także kserokopie dokumentów sporządzone przez archiwum, na podstawie posiadanej przez nie dokumentacji osobowej pracownika. Jednak musi z niej wyraźnie wynikać stanowisko, okres i wymiar pracy wykonywanej w szczególnych warunkach.

[b]Nie jest dopuszczalne natomiast potwierdzanie pracy w szczególnych warunkach za pomocą zeznań świadków.[/b] Przedstawienie takiego dowodu będzie możliwe tylko, gdy będzie się toczyło postępowanie odwoławcze od decyzji ZUS w sądzie i gdy on dopuści taki dowód.

[ramka][b]Uwaga [/b]

Uprawnionym do wystawienia zaświadczenia o wykonywaniu pracy w szczególnych warunkach jest również syndyk masy upadłościowej lub likwidator.

Podmioty te wystawiają te dokumenty do czasu zakończenia prowadzenia postępowania.[/ramka]

[ramka][b]Możliwa odmowa[/b]

ZUS wyda decyzję odmawiającą przyznania prawa do emerytury z tytułu pracy w szczególnych warunkach, jeżeli na podstawie przedłożonej z wnioskiem dokumentacji nie można ustalić:

- charakteru czy też stanowiska pracy,

- przynależności resortowej zakładu pracy,

- faktu, czy praca była wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy.

Od decyzji tej przysługuje odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. [/ramka]

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=i.rakowska@rp.pl]i.rakowska@rp.pl[/mail]

Za wykonywanie pracy w szczególnych warunkach przewidziane są dwa świadczenia emerytalne.

Pierwsze z nich to emerytura z tytułu zatrudnienia w szczególnych warunkach przewidziana w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C42CE8076A5B0864283C7CF4D14C82E1?id=172511]ustawie o emeryturach i rentach z FUS[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=35684177F399CBA982A68F2A401B06C1?id=71673]rozporządzeniu w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze[/link].

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów