Jak czytamy w stanowisku proponowane rozwiązania „prowadzą do obniżenia poziomu merytorycznego przygotowania osób starających się o prawo wykonywania zawodu adwokata, co w konsekwencji będzie prowadzić do obniżenia jakości świadczonej pomocy prawnej".
Zbyt wąska dziedzina specjalizacji
Adwokaci podnoszą, iż obecnie przygotowanie do wykonywania zawodu odbywa się pod kierunkiem patrona, a aplikant ma możliwość zastępowania adwokata przed sądem, organami ścigania, organami państwowymi samorządowymi i innymi instytucjami. Tymczasem – jak zauważa w swoim stanowisku NRA – takiej możliwości nie mają osoby, które ubiegają się o przystąpienie do egzaminu adwokackiego bez odbywania aplikacji.
Członków palestry niepokoi także skrócenie o 2/5 okresów profesjonalnej praktyki prawniczej zwalniającej reprezentantów innych zawodów prawniczych od wymogu odbycia aplikacji przed przystąpieniem do egzaminu adwokackiego.
Jak zauważają adwokaci „ścieżka pozaaplikacyjnego dostępu do egzaminu adwokackiego dotyczy kandydatów o niezwykle zróżnicowanym doświadczeniu praktycznym, w każdym wypadku jednak ograniczonym do wąskiej dziedziny stosowanego prawa, zazwyczaj dalekiej od praktyki charakterystycznej dla wykonywania zawodu adwokata".
Zamiast testu zadanie praktyczne
Według NRA wyeliminowanie z egzaminu adwokackiego części testowej, bez wprowadzania w to miejsce części ustnej, uniemożliwi pełne zweryfikowanie wiedzy osoby ubiegającej się o prawo wykonywania zawodu. W stanowisku czytamy „dotychczas funkcjonujące rozwiązanie pozwalało na sprawdzenie wiedzy teoretycznej osoby przystępującej do egzaminu również z zakresu dziedzin prawa nieobjętych materią pozostałych części egzaminu adwokackiego obejmujących prawo karne, prawo cywilne, prawo gospodarcze oraz prawo administracyjne, a znaczących w praktyce zawodowej adwokata". Dlatego w miejsce testu przedstawiciele palestry proponują inny element egzaminu sprawdzającego wiedzę, np. polegającego na rozwiązaniu zadania z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych lub prawa konstytucyjnego, prawa o ustroju organów ochrony prawnej, prawa samorządu terytorialnego i prawa Unii Europejskiej. W pierwszym przypadku zadanie polegałoby na przygotowaniu umowy albo pozwu lub wniosku albo apelacji, albo w przypadku uznania, iż brak jest podstaw do ich wniesienia, na sporządzeniu opinii prawnej w oparciu o opracowane na potrzeby egzaminu akta lub przedstawiony stan faktyczny. Natomiast w przypadku prawa konstytucyjnego zadanie polegałoby na przygotowaniu opinii prawnej w oparciu o opracowane na potrzeby egzaminu akta lub przedstawiony stan faktyczny.