Wirtualna Kancelaria Prawa Pracy cz.9 - porady eksperta Inspekcji Pracy

Co tydzień, w każdy poniedziałek, prowadzimy dyżur telefoniczny we współpracy z Państwową Inspekcją Pracy. ?Na kolejny zapraszamy 11 sierpnia w godzinach ?od 11 do 12, tel. 22 463 00 11. Zapraszamy też do przysyłania do nas pytań e-mailem: prawopracy@rp.pl.

Publikacja: 05.08.2014 03:00

Na pytania  odpowiada Agnieszka  ?Jaroszek, główny specjalista ?w Departamencie ?Legalności Zatrudnienia GIP

 

Upał w biurze

Kto może zbadać ilość tlenu w pomieszczeniach pracowników? Od lat mdlejemy w okresie letnim, bo temperatura przekracza 42 st. C. Udało się nam wywalczyć klimatyzację, ale uważamy, że działa źle. Czy są jakieś wytyczne i kto może nam pomóc?

Choć przepisy nie nakazują pracodawcy montażu urządzeń klimatyzacyjnych, to zgodnie z § 15 rozporządzenia ministra pracy z 26 września 1997 r.  w sprawie ogólnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W szczególności poprzez zapewnienie odpowiedniej temperatury i wymianę powietrza. Zgodnie z tymi przepisami temperatura w miejscu pracy nie może być niższa niż 14 st. C, z tym że w pomieszczeniach, w których odbywa się lekka praca fizyczna i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 st. C. Poza tym każą one pracodawcy zapewnić odpowiednią wymianę powietrza (§ 32 ust. 1), a także żaluzje i rolety w oknach, by ograniczyć operowanie słońca (§ 29 ust. 3 i 4 rozporządzenia). Przepisy nie określają górnej granicy temperatury, w jakiej może być wykonywana praca. Zgodnie z art. 232 kodeksu pracy i rozporządzeniem Rady Ministrów z 28 maja 1996 r.  w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów, jeśli temperatura na stanowisku pracy spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28 st. C, pracownicy mają prawo do napojów w nieograniczonej ilości. Poza tym pracodawca zgodnie z art. 145 k.p. może skrócić pracę w upały. W razie wątpliwości, czy prawidłowo stosuje przepisy, warto się zwrócić do najbliższego inspektoratu pracy z prośbą o kontrolę.

Dodatkowe obowiązki kierowcy

Prowadzimy przedsiębiorstwo transportowe i chcemy nałożyć na kierowców obowiązek przechowywania pieniędzy w sejfie zamontowanym w kabinie pojazdu oraz zakaz przewożenia osób trzecich. Czy takie nowe obowiązki można wprowadzić ?w regulaminie pracy?

Zgodnie z art. 104

1

kodeksu pracy regulamin pracy powinien zawierać m.in. postanowienia dotyczące organizacji pracy. Na tej podstawie pracodawca może do regulaminu wpisać dodatkowe obowiązki dotyczące przechowywania gotówki w sejfie i dla kierowców zakaz przewożenia osób trzecich pojazdami firmowymi. Kwestie te mogą także zostać ujęte w zakresie obowiązków pracownika. Jeśli chodzi o zasady obchodzenia się z gotówką, warto jeszcze zwrócić uwagę na art. 124 k.p. W myśl tego przepisu pracownik, któremu powierzono gotówkę, odpowiada w pełnej wysokości za szkodę powstałą w tym mieniu. Chyba że udowodni, iż szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, w szczególności gdy pracodawca nie zapewnił warunków umożliwiających zabezpieczenie gotówki.

Staż i świadectwo sprzed lat

Przyszła do nas ostatnio pracownica, z którą rozstaliśmy się 16 lat temu, twierdząc, że ma źle wystawione świadectwo pracy. Chodziło o to, że w styczniu 1998 r. urodziła dziecko, ?a jej umowa przedłużyła się w związku z tym do dnia porodu. Później do końca czerwca pobierała zasiłek macierzyński z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Kwestionuje to, że ze świadectwa pracy wynika staż pracy do daty narodzin dziecka, a nie do końca okresu pobierania zasiłku. Twierdzi, że inna firma uwzględniła ten okres w swoim świadectwie. Czy słusznie?

Zmiana świadectwa pracy zgodnie z żądaniem pracownicy byłaby sprzeczna z prawem. Przy umowach przedłużających się z mocy prawa do dnia porodu umowa trwa do tej daty i nie ma mowy, by w stażu uwzględniać także okres pobierania zasiłku z ZUS. Poza tym sprawa jest już dość stara i pracownica nie ma prawa żądać sprostowania świadectwa pracy (zgodnie z art. 97 k.p. ma na to tylko siedem dni) lub, zgodnie z art. 99 k.p., żądać odszkodowania za szkodę wynikłą z powodu niewłaściwie wystawionego świadectwa (trzy lata na roszczenie).

—not. Mateusz Rzemek

Na pytania  odpowiada Agnieszka  ?Jaroszek, główny specjalista ?w Departamencie ?Legalności Zatrudnienia GIP

Upał w biurze

Pozostało 97% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"