Reklama
Rozwiń
Reklama

Wirtualna Kancelaria Prawa Pracy cz.9 - porady eksperta Inspekcji Pracy

Co tydzień, w każdy poniedziałek, prowadzimy dyżur telefoniczny we współpracy z Państwową Inspekcją Pracy. ?Na kolejny zapraszamy 11 sierpnia w godzinach ?od 11 do 12, tel. 22 463 00 11. Zapraszamy też do przysyłania do nas pytań e-mailem: prawopracy@rp.pl.

Publikacja: 05.08.2014 03:00

Na pytania  odpowiada Agnieszka  ?Jaroszek, główny specjalista ?w Departamencie ?Legalności Zatrudnienia GIP

 

Upał w biurze

Kto może zbadać ilość tlenu w pomieszczeniach pracowników? Od lat mdlejemy w okresie letnim, bo temperatura przekracza 42 st. C. Udało się nam wywalczyć klimatyzację, ale uważamy, że działa źle. Czy są jakieś wytyczne i kto może nam pomóc?

Choć przepisy nie nakazują pracodawcy montażu urządzeń klimatyzacyjnych, to zgodnie z § 15 rozporządzenia ministra pracy z 26 września 1997 r.  w sprawie ogólnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W szczególności poprzez zapewnienie odpowiedniej temperatury i wymianę powietrza. Zgodnie z tymi przepisami temperatura w miejscu pracy nie może być niższa niż 14 st. C, z tym że w pomieszczeniach, w których odbywa się lekka praca fizyczna i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 st. C. Poza tym każą one pracodawcy zapewnić odpowiednią wymianę powietrza (§ 32 ust. 1), a także żaluzje i rolety w oknach, by ograniczyć operowanie słońca (§ 29 ust. 3 i 4 rozporządzenia). Przepisy nie określają górnej granicy temperatury, w jakiej może być wykonywana praca. Zgodnie z art. 232 kodeksu pracy i rozporządzeniem Rady Ministrów z 28 maja 1996 r.  w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów, jeśli temperatura na stanowisku pracy spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28 st. C, pracownicy mają prawo do napojów w nieograniczonej ilości. Poza tym pracodawca zgodnie z art. 145 k.p. może skrócić pracę w upały. W razie wątpliwości, czy prawidłowo stosuje przepisy, warto się zwrócić do najbliższego inspektoratu pracy z prośbą o kontrolę.

Dodatkowe obowiązki kierowcy

Prowadzimy przedsiębiorstwo transportowe i chcemy nałożyć na kierowców obowiązek przechowywania pieniędzy w sejfie zamontowanym w kabinie pojazdu oraz zakaz przewożenia osób trzecich. Czy takie nowe obowiązki można wprowadzić ?w regulaminie pracy?

Reklama
Reklama

Zgodnie z art. 104

1

kodeksu pracy regulamin pracy powinien zawierać m.in. postanowienia dotyczące organizacji pracy. Na tej podstawie pracodawca może do regulaminu wpisać dodatkowe obowiązki dotyczące przechowywania gotówki w sejfie i dla kierowców zakaz przewożenia osób trzecich pojazdami firmowymi. Kwestie te mogą także zostać ujęte w zakresie obowiązków pracownika. Jeśli chodzi o zasady obchodzenia się z gotówką, warto jeszcze zwrócić uwagę na art. 124 k.p. W myśl tego przepisu pracownik, któremu powierzono gotówkę, odpowiada w pełnej wysokości za szkodę powstałą w tym mieniu. Chyba że udowodni, iż szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, w szczególności gdy pracodawca nie zapewnił warunków umożliwiających zabezpieczenie gotówki.

Staż i świadectwo sprzed lat

Przyszła do nas ostatnio pracownica, z którą rozstaliśmy się 16 lat temu, twierdząc, że ma źle wystawione świadectwo pracy. Chodziło o to, że w styczniu 1998 r. urodziła dziecko, ?a jej umowa przedłużyła się w związku z tym do dnia porodu. Później do końca czerwca pobierała zasiłek macierzyński z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Kwestionuje to, że ze świadectwa pracy wynika staż pracy do daty narodzin dziecka, a nie do końca okresu pobierania zasiłku. Twierdzi, że inna firma uwzględniła ten okres w swoim świadectwie. Czy słusznie?

Zmiana świadectwa pracy zgodnie z żądaniem pracownicy byłaby sprzeczna z prawem. Przy umowach przedłużających się z mocy prawa do dnia porodu umowa trwa do tej daty i nie ma mowy, by w stażu uwzględniać także okres pobierania zasiłku z ZUS. Poza tym sprawa jest już dość stara i pracownica nie ma prawa żądać sprostowania świadectwa pracy (zgodnie z art. 97 k.p. ma na to tylko siedem dni) lub, zgodnie z art. 99 k.p., żądać odszkodowania za szkodę wynikłą z powodu niewłaściwie wystawionego świadectwa (trzy lata na roszczenie).

—not. Mateusz Rzemek

Na pytania  odpowiada Agnieszka  ?Jaroszek, główny specjalista ?w Departamencie ?Legalności Zatrudnienia GIP

Upał w biurze

Pozostało jeszcze 97% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama