Banki nie mogą rozwinąć skrzydeł w sprzedaży ubezpieczeń, ale jest lepiej

Ze sprzedaży ubezpieczeń banki zebrały w pierwszej połowie tego roku o 9 proc. więcej składki niż przed rokiem. Było to jednak wyraźnie mniej niż dwa lata temu.

Publikacja: 01.12.2023 03:00

Banki nie mogą rozwinąć skrzydeł w sprzedaży ubezpieczeń, ale jest lepiej

Foto: Adobe Stock

Rynek bancassurance w Polsce jakoś nie może w pełni rozwinąć skrzydeł. Jego wyniki układają się w sinusoidę. Po dobrym 2019 r., gdy banki zebrały ze sprzedaży polis blisko 7 mld zł, przyszedł pandemiczny 2020 r. i spadek sprzedaży w okolice 5,5 mld zł. Kolejny rok przyniósł solidne odbicie znów w okolice 7 mld zł, ale 2022 r. był gorszy, bo wyniki bancassurance okazały się być nieznacznie lepsze niż w 2020 r.

Teraz Polska Izba Ubezpieczeń podsumowała to, co ze sprzedażą ubezpieczeń w kanale bankowym działo się w I połowie 2023 r. Wyniki znów są lepsze niż rok wcześniej. Banki sprzedały bowiem polisy za łączną wartość 2,94 mld zł. To oznacza wzrost o 8,6 proc. w porównaniu z pierwszą połową 2022 r., gdy sprzedaż ta zamknęła się kwotą 2,71 mld zł. Dwa lata wcześniej było jednak wyraźnie lepiej, bo w pierwszym półroczu bankom udało się sprzedać ubezpieczenia warte 3,39 mld zł.

Rynek bancassurance cały czas zmaga się z tym, co dzieje się w gospodarce. Rosnąca inflacja oraz wzrost stóp procentowych, ustalanych przez Radę Polityki Pieniężnej, miały niekorzystny wpływ na sprzedaż pożyczek i kredytów hipotecznych zwłaszcza w 2022 r. Dodatkowo rosnące ceny paliw, gazu oraz prądu bezpośrednio oddziaływały na wzrost kosztów utrzymania gospodarstw domowych, obniżając znacznie zdolność kredytową klientów. Tym samym pogorszyła się sprzedaż tych produktów ubezpieczeniowych, które oferowane były klientom bankowym biorącym kredyt lub pożyczkę, jak ubezpieczenia na życie, NNW, ubezpieczenia nieruchomości.

Tegoroczna poprawa w kanale bancassurance to efekt wyhamowania wzrostu podwyżek stóp (przed jesiennymi wyborami nawet spadły, ale tego nie widać w wynikach za pierwsze półrocze), co trochę pobudziło akcje kredytową, a do tego programu „Kredyt 2 proc.”, który napędził popyt na pożyczki hipoteczne.

Ubezpieczenia na życie

Z ubezpieczeń na życie w pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. banki zebrały 1,8 mld zł składki. Tu wynik był wyraźnie lepszy niż rok wcześniej, bo składka przypisana wzrosła o 16,5 proc. Banki zebrały przy tym 16 proc. łącznej składki zebranej ze sprzedaży wszystkich polis na życie, która sięgnęła 11,3 mld zł. To wzrost o 1,2 pkt proc. w porównaniu z pierwszą połową 2022 r.

Na produkty inwestycyjne w ramach polis życiowych klienci banków wydali 0,6 mld zł, czyli aż o 50,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Jest to jednak częściowe odbicie po drastycznym spadku w roku 2022 r. Podczas gdy po pierwszej połowie 2021 r. przypis składki z ubezpieczeń inwestycyjnych wynosił 1,07 mld zł, w pierwszej połowie 2022 r. było to już tylko niespełna 0,4 mld zł. W dużej mierze był to efekt interwencji nadzoru, po której z oferty wycofanych zostało wiele produktów i wspomnianych na wstępie podwyżek stóp procentowych, które wyhamowały sprzedaż kredytów i dołączanych do nich produktów ubezpieczeniowych.

Z kolei sprzedaż produktów ochronnych sięgnęła 1,2 mld zł i była o 4,6 proc. wyższa niż rok wcześniej.

Ubezpieczenia majątkowe

W ramach sprzedaży ubezpieczeń majątkowych banki zebrały 1,14 mld zł składki. Tu wynik jest o blisko 2 proc. gorszy niż w pierwszej połowie zeszłego roku. Spadł też, o 0,5 pkt proc., udział zebranej przez banki składki z ubezpieczeń majątkowych w ogólnej sprzedaży tego typu polis. Sięgnął on 4,1 proc. przy 4,6 proc. rok wcześniej.

Łączna składka ze sprzedaży polis majątkowych to po sześciu miesiącach 2023 r. 27,7 mld zł. Wyraźnie wzrosła natomiast liczba sprzedanych tu polis. W pierwszej połowie 2023 r. było ich 20,8 mln, podczas gdy rok wcześniej 18,6 mln.

Solidne wzrosty banki zanotowały w sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych. Składka zebrana tą drogą z polis OC wzrosła o 50 proc., do 70 mln zł (631 tys. sprzedanych polis wobec 463 tys. rok wcześniej), natomiast z polis casco i transportowych o 23 proc., do 209 mln zł (183 tys. sprzedanych polis wobec 181 tys.).

Bancassurance w PZU

W czasie niedawnej prezentacji wyników za trzeci kwartał największy polski ubezpieczyciel pokazał, że składka przypisana brutto pozyskana we współpracy z należącymi do Grupy PZU bankami Alior i Pekao była o 8,7 proc. niższa niż rok wcześniej.

Zamknęła się kwotą 284 mln zł wobec 311 mln zł w trzech pierwszych kwartałach 2022 r. Składka przypisana pozyskana we współpracy z sektorem bankowym wzrosła jednak w tym czasie z 371 mln zł do 395 mln zł.

Na polisy wydajemy coraz więcej

Łączna składka zebrana przez ubezpieczycieli we wszystkich kanałach sprzedaży polis była w pierwszej połowie 2023 r. o 10 proc. wyższa niż przed rokiem i zamknęła się w kwocie 39 mld zł. W tym czasie ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym 21,9 mld zł. Spadła łączna kwota wypłat z odszkodowań na życie, co – jak tłumaczy Polska Izba Ubezpieczeń – odzwierciedla aktualną sytuację związaną ze spadkiem śmiertelności po pandemii. Na polisy życiowe wydaliśmy w pierwszym półroczu 2023 r. 11,3 mld zł, o 7,6 proc. więcej niż rok temu. Ich liczba pozostaje na stabilnym poziomie. W ubezpieczeniach majątkowych największą część odszkodowań stanowią wypłaty w ramach polis komunikacyjnych. Odszkodowania z autocasco wyniosły 3,5 mld zł, o niemal 12 proc. więcej niż przed rokiem. Średnia składka OC komunikacyjnego wyniosła po II kwartałach 2023 r. 504 zł, o 3 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie o 15 proc. wzrósł jednak koszt średniej szkody i wyniósł ponad 9,2 tys. zł. Na polisy majątkowe wydaliśmy w pierwszej połowie 2023 r. 27,7 mld zł. 

Rynek bancassurance w Polsce jakoś nie może w pełni rozwinąć skrzydeł. Jego wyniki układają się w sinusoidę. Po dobrym 2019 r., gdy banki zebrały ze sprzedaży polis blisko 7 mld zł, przyszedł pandemiczny 2020 r. i spadek sprzedaży w okolice 5,5 mld zł. Kolejny rok przyniósł solidne odbicie znów w okolice 7 mld zł, ale 2022 r. był gorszy, bo wyniki bancassurance okazały się być nieznacznie lepsze niż w 2020 r.

Teraz Polska Izba Ubezpieczeń podsumowała to, co ze sprzedażą ubezpieczeń w kanale bankowym działo się w I połowie 2023 r. Wyniki znów są lepsze niż rok wcześniej. Banki sprzedały bowiem polisy za łączną wartość 2,94 mld zł. To oznacza wzrost o 8,6 proc. w porównaniu z pierwszą połową 2022 r., gdy sprzedaż ta zamknęła się kwotą 2,71 mld zł. Dwa lata wcześniej było jednak wyraźnie lepiej, bo w pierwszym półroczu bankom udało się sprzedać ubezpieczenia warte 3,39 mld zł.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polisy i ubezpieczenia
Przestępczość ubezpieczeniowa kwitnie w gorszych czasach
Polisy i ubezpieczenia
Odpowiedzialność za nieumyślne szkody lepiej przerzucić na ubezpieczyciela
Polisy i ubezpieczenia
Inflacja niejedno ma imię. Te ubezpieczenie zdrożeją
Polisy i ubezpieczenia
Link4 zwiera szyki z kolejnym bankiem
Polisy i ubezpieczenia
Płać za lekarza, albo czekaj latami w kolejce. Ceny za wizytę u specjalisty