Majówka 2024 z zaciśniętym pasem. Większość Polaków zostanie w domu

Tegoroczna majówka będzie wyjątkowo długa – biorąc 3 dni urlopu możemy przedłużyć weekend aż do 7 dni. Mimo to prawie 2/3 z nas nigdzie się nie wybiera. Czy to z powodu reperowania budżetów domowych po czasach wysokiej inflacji?

Publikacja: 24.04.2024 14:40

Majówka 2024 z zaciśniętym pasem. Większość Polaków zostanie w domu

Foto: Adobe Stock

To druga edycja majówkowego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Wienera. Wynika z niego, że w tym roku w domu podczas długiego weekendu zostanie 60 proc. Polaków. Dla porównania, dwa lata temu podobną decyzję podjęło 47 proc. badanych. 

Kto pojedzie na majówkę i ile wyda 

31 proc. ankietowanych planuje wyjazd krajowy (w 2022 r. było to 45 proc.), a 9 proc. wyjedzie na wycieczkę zagraniczną. Co więcej, 8 na 10 osób zorganizuje wyjazd na własną rękę, a 15 proc. planując wyjazd skorzysta z oferty biur podróży.

Zaledwie 9 proc. badanych zrezygnowało z majówkowych planów i zostanie w domu ze względu na niepewną sytuację na świecie. Spośród nich 10 proc. zrezygnowało z wyjazdu zagranicznego i zostanie w Polsce. Swoich majówkowych planów nie zmienił więcej niż co trzeci badany (32 proc.). Natomiast 48 proc. osób w ogóle nie planowało wyjazdu na majówkę i podtrzymuje tę decyzję.

Czytaj więcej

Wzrost cen grilla zawstydza inflację. Co podrożało najbardziej

– Niepewność na świecie i jej możliwy wpływ na gospodarki nie zmieniły optymizmu Polaków w planowaniu majówki. Fakt, że jedynie 9 proc. respondentów zrezygnowało z zaplanowanych wcześniej wyjazdów, może być odzwierciedleniem ich silnej determinacji do utrzymania normalności. Chcemy odpocząć po okresach niepewności związanej z wojną w Ukrainie i zwiększonych wydatków spowodowanych wysoką inflacją. Należy jednak zauważyć, że prawie połowa respondentów nie planuje wyjazdu, będąc nadal ostrożna w kwestii wydatków lub preferuje inne formy spędzania wolnego czasu niż tradycyjne wyjazdy majówkowe – komentuje Rafał Juszkiewicz z Wienera.

W kwestii wydatków na długi weekend Polacy są dość oszczędni – prawie co druga osoba planuje wydać na wyjazd mniej niż 1 tys. zł. w przeliczeniu na jedną osobę (46 proc.). Od ostatniej edycji badania sprzed dwóch lat kwota planowanych wydatków majówkowych jednak wzrosła – więcej osób wyda wyższe kwoty. 31 proc. szacuje swoje wydatki na 1-2 tys. zł w przeliczeniu na osobę (26 proc. w 2022 r.), a 14 proc. badanych planuje przekroczyć kwotę 2 tys. zł na osobę (10 proc. w 2022 r.).

Co drugi Polak na majówkę z ubezpieczeniem podróżnym

Z badania Wienera wynika ponadto, że Polacy często na wyjazdy wybierają się bez ochrony w postaci ubezpieczeń podróżnych. Tylko 22 proc. z nas na swój majówkowy wyjazd wykupi ubezpieczenie, to spadek w porównaniu z 2022 r. W tym roku aż 63 proc. osób nie wykupi polisy, a dwa lata temu ta liczba wynosiła 52 proc. Zamiar zakupu ubezpieczenia w związku z wyjazdem majówkowym jest natomiast bardziej popularny wśród osób planujących wyjazd zagraniczny. Tu prawie co drugi badany planuje wykupić polisę podróżną.

– Z badania płynie niepokojący wniosek – większość Polaków decyduje się na podróżowanie bez odpowiedniej ochrony ubezpieczeniowej. Martwi spadek liczby osób planujących wykupienie ubezpieczenia przed podróżą, zwłaszcza w kontekście rosnących zagrożeń zdrowotnych i geopolitycznych na świecie – mówi Rafał Juszkiewicz. - Ubezpieczenie podróżne jest niezbędne, ponieważ oferuje ochronę w przypadku nagłych wypadków, chorób czy innych nieoczekiwanych sytuacji, które mogą znacząco zakłócić plany podróży i generować dodatkowe wysokie koszty. W aktualnej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości globalnej, takie zabezpieczenie powinno stanowić kluczowy element planowania podróży. Polisa zapewnia spokój ducha i ochronę przed nieprzewidzianymi wydarzeniami, które mogą mieć zarówno krótko, jak i długoterminowe konsekwencje finansowe dla podróżnych – przekonuje.

Z raportu Głównego Urzędu Statystycznego „Turystyka w 2022 r.” wynika, że w podróż w 2022 r. wybrało się 19,1 miliona Polaków. Wydali na to w sumie 86,6 miliarda złotych. Odbyliśmy łącznie 74,4 miliona podróży turystycznych, z czego 61,2 miliona w Polsce.

To druga edycja majówkowego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Wienera. Wynika z niego, że w tym roku w domu podczas długiego weekendu zostanie 60 proc. Polaków. Dla porównania, dwa lata temu podobną decyzję podjęło 47 proc. badanych. 

Kto pojedzie na majówkę i ile wyda 

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Orlen może zrezygnować z prasy i usług kurierskich. Odwrotu od fuzji nie będzie
Biznes
II Kongres Przedsiębiorstw Rodzinnych „SUKCESJA W BIZNESIE”
Biznes
Norylski Nikiel nie wypłaci dywidendy przez wojnę Putina
Biznes
Nvidia rozgrzała emocje inwestorów
Biznes
Połowa firm założonych w 1989 r. nadal działa