Dokładnie 31 marca 2007 r. ukazał się Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, w którym opublikowano notę wyjaśniającą Komisji Europejskiej w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz wspólnej taryfy celnej (2007/C 74/1). Nota wprowadziła zmiany w nomenklaturze scalonej, a dokładnie w kodzie CN 8703, który odtąd - oprócz samochodów przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, także pojazdów kombi i wyścigowych - będzie obejmował również auta typu pick-up. Oznacza to, że samochody te będą traktowane jako osobowe.
I tu pojawiają się problemy. Eksperci prawa podatkowego zaczęli się bowiem zastanawiać, czy i jak zmiana klasyfikacji specjalnej, która ma znaczenie jedynie dla taryfy celnej, wpływa na zmiany w podatku akcyzowym (skoro rozporządzenia Komisji Europejskiej działają wprost i nie wymagają wdrożenia do krajowego systemu prawnego). Diabeł, jak zwykle, tkwi w szczegółach.
Ustawa o podatku akcyzowym mówi wyraźnie, że przy poborze akcyzy, m.in. w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym, należy stosować klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym scalonej nomenklaturze, czyli kod CN (art. 3 ust. 2 ustawy). Kluczowe znaczenie ma jednak w tym wypadku ust. 3 tego artykułu. Na jego podstawie "zmiany w klasyfikacjach statystycznych, o których mowa w ust. 1 i 2, nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych, jeżeli nie zostały określone w ustawie". Oznacza to, że zmiana klasyfikacji nie powoduje automatycznej zmiany opodatkowania akcyzą. Żeby było to możliwe, konieczna jest zmiana ustawy. Bez niej o tym, czy coś jest objęte akcyzą, czy też nie, decyduje stan prawny obowiązujący 1 maja 2004 r.
Pismo w tej sprawie wysłał 20 sierpnia 2007 r. do dyrektorów wszystkich izb celnych w kraju Departament Polityki Celnej Ministerstwa Finansów (nr PC-ST-8640/48/EG/2007/2400). Według niego do pozycji 8703 powinny być zaklasyfikowane samochody typu hatchback z kratką służące do przewozu czterech osób. Z kolei dla pojazdów typu pick-up kryterium rozstrzygającym o zastosowanej klasyfikacji jest proporcja ładowności przypadająca na część pasażerską i towarową. Ustalenia wymaga więc całkowita dopuszczalna masa pojazdu oraz jego masa własna. Jeśli zatem przyjąć, że czterech pasażerów i kierowca ważą łącznie 350 kg, to przy dopuszczalnej masie całkowitej określonej np. na 690 kg nietrudno wyliczyć, że ładowność towarowa wyniesie 290 kg.
Zmiana interpretacji kodu CN sprawiła, że izby celne zaczęły wydawać importerom aut typu pick-up nowe wiążące informacje taryfowe (WIT), które mają znaczenie jedynie dla cła - decydują bowiem o tym, czy cło będzie takie jak dla aut osobowych, czy jak dla ciężarowych.