Możliwość zapłaty podatku kartą przewidują przepisy ordynacji podatkowej. Wprowadzenie nowej formy rozliczeń nastręcza jednak pewne wątpliwości praktyczne.
[srodtytul]Kiedy i za co[/srodtytul]
Zgodnie z dodanym art. 61a § 1[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=71729DBFDE0013DCD1E6DF7869452E7B?id=176376] ordynacji podatkowej[/link], „rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa mogą, w drodze uchwały, dopuścić zapłatę podatków, stanowiących dochody odpowiednio budżetu gminy, powiatu lub województwa, kartą płatniczą”. Z kolei w myśl § 2 tego przepisu „w przypadku wymienionym w § 1 za termin dokonania zapłaty podatku uważa się dzień obciążenia rachunku bankowego podatnika, płatnika lub inkasenta lub rachunku podatnika, płatnika lub inkasenta w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej”.
Przepis ten znajdzie zastosowanie wyłącznie do danin lokalnych (stanowiących dochód i ściąganych przez samorządy – przede wszystkim gminny), a nie państwowych. [b]Możliwość zastosowania karty jako instrumentu płatniczego nie ma charakteru powszechnie obowiązującego, lecz dotyczy wyłącznie tych jednostek samorządu, które takie rozwiązanie wprowadzą w drodze stosownej uchwały swego organu stanowiącego (fakultatywność wprowadzenia tej możliwości wynika wprost z cytowanego przepisu).[/b]
Przez pojęcie „podatku” ordynacja podatkowa każe rozumieć także „opłaty oraz niepodatkowe należności budżetowe”. Tym samym poza podatkami lokalnymi (podatek od nieruchomości, podatek od środków transportu, podatek rolny oraz podatek leśny) możliwość posłużenia się kartą płatniczą dotyczyć będzie również opłat lokalnych, do których stosują się przepisy ordynacji podatkowej (np. opłaty skarbowej, opłaty targowej itd.).