Prowadzę sklep internetowy. Podatkową księgę przychodów i rozchodów prowadzi za mnie biuro rachunkowe. Ze względu na rodzaj sprzedawanego asortymentu pojedyncze transakcje opiewają na niskie kwoty. Zamierzam wprowadzić system automatycznie generujący księgę. Dane z niej będą przenoszone po zakończeniu miesiąca do księgi właściwej, prowadzonej przez biuro rachunkowe. Chcę też rozszerzyć działalność o prowadzenie innego sklepu. Czy dla niego też mogę prowadzić odrębną księgę? – pyta czytelnik.
Prowadzenie podatkowej ksiąg przychodów i rozchodów (pkpir) obejmujących te same zdarzenia gospodarcze jednocześnie przez podatnika i przez biuro rachunkowe nie jest prawidłowe. Rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia pkpir zakłada prowadzenie jednej księgi. Wyjątek przewidziany w § 9 ust. 3 rozporządzenia dotyczy przedsiębiorstw wielozakładowych. W takim przypadku księgi muszą znajdować się w każdym zakładzie. Podatnik może jednak prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba, pod warunkiem że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży.
Odrębny majątek i organizacja
Rozporządzenie zawiera definicję przedsiębiorstwa wielozakładowego. Zgodnie z § 3 pkt 10 rozporządzenia jest to działalność prowadzona przy wykorzystaniu kilka zespołów składników materialnych i niematerialnych, jakimi są w szczególności sklepy, zakłady, punkty usługowe, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych.
Jak tłumaczy Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 26 marca 2013 r. zakład, by można było dla niego prowadzić odrębną pkpir, powinien dysponować własnymi składnikami majątkowymi i samodzielnością pozwalającą na jego niezależne funkcjonowanie (IBPBI/1/415- 1594/12/AP). Z pytaniem wystąpiła podatniczka, która w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej założyła dwie szkoły wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Szkoły otrzymały numer identyfikacyjny REGON. Liceum ogólnokształcące dla dorosłych, otrzymało REGON podstawowy, natomiast policealna szkoła zawodowa otrzymała REGON będący rozszerzeniem numeru REGON podstawowego. Podatniczka tłumaczyła, że duża część ponoszonych kosztów na funkcjonowanie szkół jest trudna do rozdzielenia i przyporządkowania do poszczególnej szkoły.
Organ uznał, że „skoro prowadzone przez wnioskodawczynię szkoły, pomimo iż posiadają odrębne numery REGON, znajdują się w jednym budynku, dla których prowadzony jest wspólny sekretariat, i nie posiadają wyodrębnionych składników majątkowych oraz samodzielności pozwalającej na niezależne ich funkcjonowanie, to w świetle definicji zawartej w § 3 pkt 10 rozporządzenia (...) nie stanowią przedsiębiorstwa wielozakładowego". Zdaniem izby „wnioskodawczyni zobowiązana jest prowadzić jedną podatkową księgę przychodów i rozchodów dla obu szkół prowadzonych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej i ujmować wszystkie zdarzenia gospodarcze związane z tą działalnością w tej księdze".