Reklama
Rozwiń
Reklama

Fiskus nie opodatkuje niewykorzystanego rabatu

Klient zapłaci daninę dopiero wtedy, gdy skorzysta z bankowej promocji. Sama możliwość nie wystarczy. Minister finansów zmienił niekorzystne interpretacje.

Aktualizacja: 30.04.2015 07:27 Publikacja: 30.04.2015 06:30

Fiskus nie opodatkuje niewykorzystanego rabatu

Foto: 123RF

Klienci banków mogą odetchnąć z ulgą. Nie muszą rozliczać kuponów zniżkowych, jeśli w ogólne ich nie użyli. Minister finansów uznał za nieprawidłowe interpretacje, które wydała w jego imieniu Izba Skarbowa w Katowicach, i zmienił je z urzędu (DD3.8222.2.128.2015.MCA i DD3.8222.2.127.2015.MCA). „Rz" pisała o tym problemie 5 lutego: „Rabat z banku do PIT".

Sprawa dotyczyła banku, który w ramach promocji chciał udostępniać wybranym klientom kody rabatowe uprawniające do zniżek w sklepie z elektroniką. Miała to być nagroda za korzystanie z karty kredytowej lub lokaty. To od woli klienta jednak zależało, czy skorzysta z bonu.

Kiedy jest przychód

Bank argumentował, że udostępnienie klientom kodów i bonów nie będzie stanowić dla nich przychodu z tytułu tzw. nieodpłatnych świadczeń w świetle art. 11 ustawy o PIT. To jedynie zaproszenie do nabycia określonego towaru od osób trzecich, nieodpłatnie lub za niższą cenę.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacjach (IBPB II/1/415-834/14/JP i IBPB II/1/415-835/14/JP) zakwestionował jednak stanowisko banku. Przypomniał, że od 1 stycznia 2015 r. obowiązuje art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o PIT, zgodnie z którym świadczenia otrzymane od banków w związku z promocjami opodatkowane są 19-proc. PIT. Według izby, jeśli klient banku zgadza się na przyjęcie kodów, to w tym momencie potwierdza skorzystanie z nich w pełni dobrowolnie. Ponadto uzyskuje korzyść, która jest wymierna i przypisana indywidualnemu podatnikowi. Bank musi więc pobrać daninę i wystawić informację o przychodach PIT-8c.

Co innego stwierdził jednak minister finansów. Zgodził się z bankiem, że udostępnienie kodów nie jest równoznaczne z powstaniem po stronie klienta przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy PIT. Realna korzyść może powstać dopiero w momencie, gdy klient dokona zakupu z rabatem. Samo posiadanie kodu nie daje mu prawa do żadnych roszczeń wobec banku. Bank nie będzie więc musiał pobrać 19 proc. podatku.

Reklama
Reklama

Wartość świadczenia

Kwestią opodatkowania rabatów bankowych zajął się też wiceminister finansów Jarosław Neneman, odpowiadając na zapytanie poselskie nr 7959. Jego zdaniem promocje te bywają bardzo zróżnicowane i należy je rozpatrywać indywidualnie. Sformułował jednocześnie zasadę, że podatku nie ma w sytuacji, gdy „otrzymane świadczenie nie posiada określonej wartości, a co za tym idzie, nie stanowi przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT".

Według wiceministra nie ma natomiast potrzeby wydawania interpretacji ogólnej w sprawie opodatkowania tego typu rabatów.

Grzegorz Grochowina - menedżer w Firmie Doradczej KPMG w Polsce

Należy się zgodzić z ministrem, że kupony rabatowe nie mogą być opodatkowane, gdy nie można określić ich wartości. Nie wiadomo bowiem, jaką zniżkę mógłby otrzymać na ich podstawie klient. Co więcej, nie wiadomo nawet, czy klient banku w ogóle z nich skorzysta. Osoba otrzymująca bon rabatowy zapłaci podatek dopiero wówczas, gdy zrealizuje go w sklepie. Przychodem będzie wartość upustu. Stanowisko MF jest też korzystne dla banków, które po zmianie przepisów i opodatkowaniu promocji typu cash-back wykorzystują inne sposoby, by przyciągnąć klientów. Wydaje się, że minister nie mógł zająć innego stanowiska. Interpretacje izby były niezgodne z wyraźniejszą w ostatnim czasie linią orzeczniczą sądów.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama