Ostrzeżenie z Ministerstwa Finansów: to nie urząd skarbowy

Resort finansów informuje o próbach manipulacji oraz wyłudzenia pieniędzy od obywateli pod pretekstem konieczności dokonania wpłaty na konto urzędu skarbowego.

Publikacja: 10.07.2024 16:56

Ostrzeżenie z Ministerstwa Finansów: to nie urząd skarbowy

Foto: Adobe Stock

Z sygnałów napływających do MF wynika, że oszuści dzwonią do ludzi podając się za pracowników urzędów skarbowych. Żądają płatności poprzez dokonanie transakcji w bankomacie/wpłatomacie za pomocą BLIK.

MF ostrzega, by w przypadku odebrania takiego połączenia  zachować szczególną ostrożność i nie podejmować pochopnych decyzji. Zapewnia też, że pracownicy administracji skarbowej nie dzwonią i nie żądają dokonania płatności za pomocą BLIK. 

- Przypominamy, płatności podatku z użyciem BLIK są możliwe tylko w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT — czytamy na stronie MF.

To nie są pierwsze przypadki, gdy oszuści podszywają się pod pracowników administracji skarbowej lub konsultantów infolinii Krajowej Informacji Skarbowej. Na początku roku fałszywi przedstawiciele skarbówki dzwonili do podatników i  oferowali pomoc przy rozliczeniu zeznań PIT i otrzymaniu zwrotów podatku. Przestępcy próbowali też wyłudzać dane osobowe argumentując,  że prowadzą weryfikację sprawy związanej z rzekomym niepłaceniem podatku przez pracodawcę podatnika albo podejrzanych przelewów.  

Co robić w razie próby oszustwa? Resort zachęca, by skorzystać z platformy CERT, która służy do zgłaszania wszelkich oszukańczych domen, smsów i innych incydentów w zakresie cyberbezpieczeństwa.

W przypadku, gdy oszust uzyska dostęp do danych np. do logowania konta bankowości internetowej, zalecamy podjąć następujące kroki:

  • jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem,
  • zmienić hasło do bankowości internetowej,
  • jeżeli doszło do wyłudzenia środków finansowych lub danych, zgłosić ten fakt na najbliższym komisariacie Policji.

Czytaj więcej

Pieniądze skradzione „na wnuczka” i na inne sposoby można odzyskać

Z sygnałów napływających do MF wynika, że oszuści dzwonią do ludzi podając się za pracowników urzędów skarbowych. Żądają płatności poprzez dokonanie transakcji w bankomacie/wpłatomacie za pomocą BLIK.

MF ostrzega, by w przypadku odebrania takiego połączenia  zachować szczególną ostrożność i nie podejmować pochopnych decyzji. Zapewnia też, że pracownicy administracji skarbowej nie dzwonią i nie żądają dokonania płatności za pomocą BLIK. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Większe odległości od działki sąsiada. Jakie zmiany się szykują
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?