Do końca stycznia pracodawcy muszą wysłać skarbówce informacje PIT-11 (pracownikom do 28 lutego). Wykazują w nich m.in. przychody i zaliczki na podatek zatrudnionych osób.

– W tym roku najwięcej problemów jest z rozliczeniem ulgi dla seniorów – mówi Izabela Leśniewska, doradca podatkowy w kancelarii Alo-2.

Chodzi o wprowadzone przez Polski Ład zwolnienie z PIT dla osób w wieku emerytalnym (kobiety po sześćdziesiątce, mężczyźni po ukończeniu 65 lat). Jeśli nadal pracują i nie pobierają emerytury, nie zapłacą podatku od przychodu do 85 528 zł rocznie.

W której pozycji

– Sprawa jest jasna, jeśli senior miał przez cały rok prawo do ulgi i poinformował o tym pracodawcę, który nie potrącał zaliczek na podatek. Wtedy wynagrodzenie wpisujemy w części G formularza PIT-11 – tłumaczy Izabela Leśniewska.

Co jednak zrobić, jeśli pracownikowi ulga nie przysługiwała (bo pobierał emeryturę)? Albo miał do niej prawo, ale nie złożył płatnikowi oświadczenia? – pytają czytelnicy.

– W obu sytuacjach przychody seniora wykazujemy w części E w wierszu 3. Jest on przeznaczony do wpisania wynagrodzeń z umowy o pracę otrzymanych od ukończenia wieku emerytalnego. W tym wierszu wykazujemy też pobrane zaliczki na PIT – wyjaśnia Izabela Leśniewska. Dodaje, że pracownik, który nie złożył oświadczenia mimo prawa do ulgi (i miał potrącane zaliczki), może ją odzyskać w zeznaniu rocznym.

– Trudno będzie jednak obliczyć kwotę zwolnienia, jeśli przysługiwało tylko przez część roku. Z konstrukcji PIT-11 wynika, że płatnik powinien wpisać wszystkie przychody otrzymane przez podatnika od ukończenia wieku emerytalnego w części E formularza. A potem już sam pracownik musi dojść do tego, które są zwolnione z podatku. Ciężko będzie to zrobić bez dodatkowych konsultacji z pracodawcą, m.in. analizy karty wynagrodzeń – wskazuje Izabela Leśniewska.

Czytaj więcej

Nie każdy pracujący senior skorzysta z podatkowej ulgi

Na problemy związane z rozliczeniem seniorów zwróciło też uwagę Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Opisało je w liście do Ministerstwa Finansów. Podało przykład kobiety w wieku 62 lat, która mimo że miała prawo do ulgi nie złożyła oświadczenia płatnikowi. Pracowała w 2022 r. przez osiem miesięcy, potem przeszła na emeryturę. W listopadzie znowu się zatrudniła, pobierając jednocześnie emeryturę. Jak zastosować zwolnienie w zeznaniu rocznym, skoro wszystkie przychody, zwolnione i opodatkowane, zostaną wpisane łącznie w części E formularza PIT-11? Czy trzeba korygować zeznanie, które zostanie przygotowane automatycznie w systemie Twój e-PIT? – pyta SKwP.

Trzeba sprawdzić

Pracujący emeryci powinni zainteresować się przygotowanym przez administrację podatkową zeznaniem. I jeśli będzie taka potrzeba, odpowiednio je zmienić, aby skorzystać z ulgi tylko w takim zakresie, w jakim przysługuje – odpowiedziało ministerstwo.

– Wygląda więc na to, że w zeznaniach od skarbówki ulga zostanie wpisana automatycznie. A potem seniorzy będą musieli, razem z pracodawcami, ustalić, ile faktycznie im tego zwolnienia przysługuje – podsumowuje Izabela Leśniewska.

MF: emeryt jest świadomy swoich praw

Przygotowanie przez administrację skarbową zeznania z wykazaną ulgą dla pracujących seniorów nie oznacza automatycznie, że podatnik ma do niej prawo – podkreśliło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pismo SKwP. Przypomniało, że fiskus sporządza zeznania m.in. na podstawie informacji PIT-11 od zakładów pracy. Jeśli podatnik nic nie zmieni w przygotowanej w systemie Twój e-PIT deklaracji, zostanie ona automatycznie zaakceptowana. „Nie gwarantuje to jednak poprawności merytorycznej zeznania” – podkreśla MF. Jeśli urzędnicy będą mieli wątpliwości co do rozliczenia ulgi, wezwą seniora do złożenia wyjaśnień.

Ministerstwo Finansów jest przekonane jednak, że „pracujący emeryci to osoby świadome co do przysługujących im praw podatkowych”. I wiedzą, że ulgą są objęte wyłącznie przychody z pracy uzyskane przed przejściem na emeryturę.