Już w grudniu 2006 r. w obawie przed zbliżającym się orzeczeniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości zostały obniżone stawki podatku akcyzowego od samochodów osobowych. Wyrok Trybunału z 18 stycznia 2007 r. w sprawie Macieja Brzezińskiego (C-313/05) spowodował konieczność uregulowania zwrotu nadpłaconego podatku. Przyjęty 3 lipca 2007 r. przez Radę Ministrów projekt ustawy o zwrocie części podatku akcyzowego zapłaconego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego (dalej: projekt) nie obejmuje zwrotu akcyzy zapłaconej w związku ze sprzedażą samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju. Wydaje się jednak, że powinien.
Kwestię opodatkowania sprzedaży samochodów przed ich pierwszą rejestracją reguluje przede wszystkim ustawa o podatku akcyzowym (DzU z 2004 r. nr 29, poz. 257 ze zm.; dalej: ustawa). Otóż na mocy art. 4 ust. 1 pkt 3 opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Podstawą opodatkowania - jeśli stawkę akcyzy wyraża się w procencie podstawy - jest kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju, pomniejszona o zapłacone kwoty VAT i akcyzy (art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy). Ponadto podatnik ma prawo do obniżenia akcyzy o kwotę tego podatku zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu (art. 79 ustawy). Stawki akcyzy zostały określone w granicach 3,1 proc. - 65 proc. w zależności od wieku pojazdu i pojemności silnika.
Na mocy zmienionego 10 listopada 2006 r. rozporządzenia ministra finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (DzU nr 210, poz. 1551) pozostawiono dwie stawki tego podatku dla samochodów osobowych: 3,1 proc. - o pojemności do 2000 cm sześc. i 13,6 proc. - o pojemności powyżej 2000 cm sześc. A zatem podatek płacony od wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu nie był już uzależniony od wieku pojazdu.Tym samym polskie uregulowania przestały naruszać art. 90 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE).
Obliczanie akcyzy dla samochodów sprzedawanych na terytorium kraju przed ich pierwszą rejestracją odbywało się na zasadach ustanowionych dla samochodów nabywanych wewnątrzwspólnotowo (stawka podatku początkowo zależała od wieku pojazdu i pojemności silnika), aczkolwiek ustawodawca przewidział możliwość obniżenia kwoty akcyzy zapłaconej przy nabyciu pojazdu lub związanej z jego importem. Obniżenie stawek podatku od 1 grudnia 2006 r. dotyczyło jednak również opodatkowania akcyzą sprzedaży samochodów przed ich pierwszą rejestracją.
18 stycznia 2007 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości uznał, że art. 90 akapit pierwszy TWE należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on podatkowi akcyzowemu w zakresie, w jakim kwota podatku nakładana na pojazdy używane ponad dwuletnie, nabyte w państwie członkowskim innym niż to, które wprowadziło taki podatek, przewyższa rezydualną kwotę tego podatku zawartą w wartości rynkowej podobnych pojazdów, które zostały zarejestrowane wcześniej w państwie członkowskim, które nałożyło podatek.