Zgodnie z art. 18 ust. 2 ustawy z 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (DzU nr 86, poz. 732 z późn. zm.) w sprawach nieuregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy o świadczeniach rodzinnych, jeżeli nie są sprzeczne.
Jak wynika z art. 3 pkt 1 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (DzU z 2006 r. nr 139, poz. 992 z późn. zm.), ilekroć mowa o dochodzie, oznacza to – po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób – przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, czyli należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne. Tym samym organ ustalający prawo do zaliczki alimentacyjnej od przychodu zobowiązany jest odliczyć pełną wysokość składek na ubezpieczenie zdrowotne, a nie wyłącznie składki odliczone od podatku.W celu ustalenia pełnej wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne organ ustalający prawo korzysta z wzoru, który jest zamieszczony w § 15 ust. 2 rozporządzenia ministra polityki społecznej z 2 czerwca 2005 r. o sposobie i trybie postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne (DzU nr 105, poz. 881 z późn. zm.). Jednakże wzór ten można zastosować jedynie w wypadku, gdy wysokość podatku pozwala na pełne odliczenie składek na ubezpieczenie zdrowotne. W innych sytuacjach, tj. gdy składka zdrowotna odliczona od podatku jest niższa od kwoty odpowiadającej 7,75 proc. podstawy wymiaru, w celu ustalenia wysokości całkowitej składki na ubezpieczenie zdrowotne nie można zastosować zamieszczonego w rozporządzeniu wzoru. Wysokość całkowitej składki na ubezpieczenie zdrowotne należy wtedy potwierdzić innym dokumentem, najlepiej zaświadczeniem wydanym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Jednocześnie pragnę zauważyć, że zakres informacji odnośnie do składki na ubezpieczenie zdrowotne zawarty w zaświadczeniu z urzędu skarbowego wynika z posiadanych przez ten urząd danych.
Mając na uwadze powyższe, w przypadku opisanym w artykule miejski ośrodek pomocy społecznej, jeżeli posiadał informację o pełnej wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, był zobowiązany odliczyć od przychodu pełną wysokość tej składki.
Ponadto uprzejmie informuję, że prawo do świadczeń rodzinnych, jak i zaliczki alimentacyjnej jest uzależnione od uzyskiwanego przez rodzinę dochodu. Tym samym w wypadku, gdy osiągany przez rodzinę dochód ulega zwiększeniu (np. z uwagi na skorzystanie z preferencyjnego sposobu opodatkowania), rodzina traci prawo do tych świadczeń.