Nowe przepisy stanowią, że również małżonkowie będą mogli wspólnie rozliczyć się przez Internet bez konieczności użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Muszą jednak spełnić więcej formalności niż osoby składające zeznanie indywidualnie.
Jedno ze współmałżonków powinno upoważnić drugie do złożenia zeznania w jego imieniu. Oznacza to, że np. żona ustanawia męża jako pełnomocnika do podpisywania deklaracji. W tym celu będzie musiała przesłać do właściwego urzędu skarbowego zawiadomienie w formie papierowej. Przewidziano w tym celu specjalny druk UPL-1. Jego wzór został określony w projekcie jednego z rozporządzeń do ordynacji podatkowej, które ma wejść wkrótce w życie. Formularz na ustanowienie pełnomocnictwa można też przesłać do urzędu pocztą.
Warto przy tym podkreślić, że raz złożone zawiadomienie będzie obowiązywać także dla kolejnych wspólnych rozliczeń. Jeśli więc ktoś teraz ustanowi pełnomocnictwo we właściwym urzędzie, to w następnych latach nie będzie musiał powtarzać tego kroku przy okazji wspólnego składania PIT. Co ważne, za ustanowienie pełnomocnictwa nie będzie trzeba wnosić żadnej dodatkowej opłaty.
A co kiedy małżonkowie zmienią zdanie lub się rozstaną? Upoważnienie do składania wspólnej deklaracji będzie można odwołać w każdej chwili na druku OPL-1.
W obu formularzach – UPL-1 i OPL-1 – należy wypełnić takie pola, jak miejsce składania zawiadomienia, dane podatnika, który ustanawia lub odwołuje pełnomocnika, oraz dane samego pełnomocnika.