Reklama

PIT za 2012: 1 proc. podatku dla kilku organizacji

W jednym zeznaniu można wskazać tylko jedną OPP. Inaczej jest, gdy rozliczamy jednocześnie różne przychody, np. z pracy, giełdy czy sprzedaży mieszkania.

Publikacja: 11.02.2013 07:15

Osoby rozliczające PIT powinny się dobrze zastanowić, komu przekażą swoje wsparcie. W jednym zeznaniu można wybrać tylko jedną organizację pożytku publicznego. Wielu podatników składa jednak kilka druków i w każdym z nich może wskazać inną organizację.

Przykład: Państwo Kowalscy składają wspólnie PIT-37, w którym wykazują dochody z pracy. Zdecydowali, że przekażą 1 proc. fundacji zajmującej się rehabilitacją osób niepełnosprawnych. Poza tym pan Kowalski składa PIT-38, w którym wykazuje zyski giełdowe. Wynikające z tego zeznania 1 proc. podatku chce przekazać na pomoc dla uzdolnionej młodzieży.

Rubrykę, w której można przekazać 1 proc. podatku, zawiera aż sześć formularzy. Są to:

Termin składania PIT-28 upłynął już 31 stycznia 2013 r. Pozostałe zeznania muszą trafić do urzędu do końca kwietnia 2013 r.

1 proc. mogą przekazać również emeryci i renciści, którzy otrzymali od organu rentowego PIT-40A. Wystarczy, że na podstawie rocznego obliczenia podatku złożą w urzędzie skarbowym zeznanie podatkowe.

Reklama
Reklama

W zeznaniach podatkowych znajduje się blok „Wniosek o przekazanie 1 proc. podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP)". Nie oznacza to, że do druku PIT trzeba dołączyć jakieś pismo. Równoznaczne z wypełnieniem wniosku jest podanie numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego danej organizacji. Trzeba również podać przekazywaną kwotę, która nie może być wyższa niż 1 proc. podatku należnego w zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół.

Aby przekazać 1 proc., należy wypełnić:

Naczelnik urzędu skarbowego może przekazać OPP dane identyfikacyjne, czyli nazwisko i adres hojnego podatnika, oraz wysokość przekazanej kwoty.

Robi to na wniosek darczyńcy, który zaznaczył w zeznaniu podatkowym lub jego korekcie kwadrat „Wyrażam zgodę". Znajduje się on w bloku „Informacje uzupełniające". Podatnik nie musi jednak udostępniać swoich danych. Jeśli chce pozostać anonimowy, powinien zostawić ten kwadrat pusty.

Jeżeli poda informacje kontaktowe, zostaną one przesłane do wspomaganej przez niego fundacji w formie pisemnej. Organizacja dobroczynna może dzięki temu poznać nie tylko dane podatnika, ale także wysokość przekazanej przez niego kwoty. Ma więc możliwość podziękowania darczyńcom oraz poinformowania, na jakie cele trafiły przekazane przez nich środki. Zarówno OPP, jak i podatnicy mogą mieć dzięki temu lepszą orientację, w jaki sposób i w jakim terminie przekazywane są pieniądze z 1 proc.

W zeznaniach rocznych przewidziano też miejsce na podanie innych danych ułatwiających kontakt z podatnikiem. Można tam wpisać np. adres e-mail lub numer telefonu kontaktowego.

Reklama
Reklama

Zarówno kwestia przekazania 1 proc. PIT, jak i podanie swoich danych do wiadomości OPP zależy od decyzji podatnika.

Osoby rozliczające PIT powinny się dobrze zastanowić, komu przekażą swoje wsparcie. W jednym zeznaniu można wybrać tylko jedną organizację pożytku publicznego. Wielu podatników składa jednak kilka druków i w każdym z nich może wskazać inną organizację.

Przykład: Państwo Kowalscy składają wspólnie PIT-37, w którym wykazują dochody z pracy. Zdecydowali, że przekażą 1 proc. fundacji zajmującej się rehabilitacją osób niepełnosprawnych. Poza tym pan Kowalski składa PIT-38, w którym wykazuje zyski giełdowe. Wynikające z tego zeznania 1 proc. podatku chce przekazać na pomoc dla uzdolnionej młodzieży.

Reklama
Matura i egzamin ósmoklasisty
Nadchodzi najpoważniejsza zmiana w polskiej ortografii od kilkudziesięciu lat
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok ws. zasiedzenia służebności przesyłu
Dobra osobiste
Dziennikarka TVP ofiarą pomówień wspomaganych przez AI. Jak walczyć z oczernianiem?
Prawo w Polsce
Jest pierwsze weto. Karol Nawrocki mówi o „szantażu wobec społeczeństwa"
Matura i egzamin ósmoklasisty
CKE podała terminy egzaminów w 2026 roku. Zmieni się też harmonogram ferii
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama