- Naczelnik urzędu skarbowego poinformował mnie o dokonaniu z urzędu korekty deklaracji VAT-7. Pracownicy skarbówki zwiększyli po prostu w jednej z rubryk wykazaną przeze mnie kwotę. Nie zgadzam się z tym ustaleniem. W piśmie na samym dole drobnym drukiem wpisano, że mam możliwość wniesienia sprzeciwu. Jak to zrobić. Ile mam na to czasu? – pyta czytelnik.
Zgodnie z art. 274 § 1 pkt 1 ordynacji podatkowej w razie stwierdzenia, że złożona przez podatnika deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy koryguje z urzędu deklarację poprzez naniesienie stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 1000 zł.
Przesłankami wykonania przez organ podatkowy korekty z urzędu są zatem:
- stwierdzenie, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe
- stwierdzenie, że deklaracja zawiera inne oczywiste omyłki
- stwierdzenie, że deklaracja została wypełniona niezgodnie z ustalonymi wymaganiami.
Tryb wskazany w tym przepisie nie służy więc do korygowania wadliwości deklaracji spowodowanych błędnym uwzględnieniem lub pominięciem w podstawie opodatkowania danych wynikających z określonych zdarzeń rzutujących na jej wielkość (wyrok NSA w Warszawie z 6 lipca 2010 r., I GSK 914/09).