- Spółka kupuje na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej sprzęt IT (głównie komputery i serwery). Większa część tego sprzętu zostaje od razu zainstalowana w placówkach spółki i w tym samym miesiącu przyjęta na stan środków trwałych. Od następnego miesiąca spółka rozpoczyna jego amortyzację.
Niewielka część zakupionych urządzeń jest traktowana jako wyposażenie zapasowe. Ten zapasowy sprzęt przechowywany jest w magazynach w całej Polsce. Może być przenoszony z jednej lokalizacji do innej i spółka zamierza go wykorzystywać jako sprzęt serwisowy w przypadku awarii zamontowanych aktualnie urządzeń.
Zapasowy sprzęt IT jest kompletny i zdatny do użytku w momencie przekazania do magazynu. Spółka przyjmuje go do ewidencji środków trwałych, gdyż uważa, że jest on używany jako sprzęt serwisowy do usuwania awarii w jej placówkach. Sprawna infrastruktura IT jest niezbędna w działalności logistyczno-magazynowej spółki. Najczęściej najprostszym i najszybszym sposobem efektywnego usunięcia awarii jest wymiana popsutego sprzętu na nowy z zasobów zapasowych urządzeń. Używanie zapasowego sprzętu IT jako narzędzia do usuwania awarii i utrzymywanie go w stanie ciągłej gotowości do zastąpienia nim zużytego sprzętu jest w praktyce stosowane w spółce.
Czy spółka prawidłowo postępuje, ujmując zapasowy sprzęt IT w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w miesiącu, w którym zostaje on przyjęty do używania w magazynie i rozliczając odpisy amortyzacyjne od następnego miesiąca? – pyta czytelnik.
Spółka może amortyzować stanowiące jej własność lub współwłasność, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: