Nagroda w konkursie to przychód firmy

Jeśli akcja promocyjna ma związek z działalnością gospodarczą, przedsiębiorca sam rozlicza otrzymane świadczenia.

Publikacja: 16.02.2017 06:52

Nagroda w konkursie to przychód firmy

Foto: 123RF

Organizator konkursu nie musi pobierać podatku od zwycięzców, jeśli wygrana jest dla nich przychodem z działalności gospodarczej. Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach.

Wystąpiła o nią spółka z o.o. produkująca mrożoną żywność. Aby zwiększyć sprzedaż, organizuje różne akcje promocyjne, np. konkursy, programy motywacyjne, sprzedaż premiową. Uczestnikami są osoby prowadzące działalność gospodarczą. Regulaminy akcji określają kryteria wyłaniania zwycięzców i przysługujące im nagrody (oraz inne świadczenia związane z promocjami).

Czy na spółce ciążą obowiązki płatnika, tzn. czy musi od nagród potrącić podatek i odprowadzić do urzędu skarbowego? Twierdzi, że nie. Beneficjentami są bowiem przedsiębiorcy. Uczestnictwo w akcjach promocyjnych ma związek z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą. Otrzymane nagrody i świadczenia powinni więc wykazać jako przychód z firmy.

Spółka podkreśliła, że przedsiębiorcy biorący udział w konkursach i innych akcjach otrzymują świadczenia za czynności, które podejmują w działalności gospodarczej. Ich celem jest nie tylko uzyskanie nagrody, ale również zwiększenie przychodu z firmy. Uzyskane profity mają zatem niezaprzeczalny związek z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

Zdaniem spółki nie ma uzasadnienia do wyłączenia nagród i innych świadczeń z firmowych przychodów. Żaden przepis ustawy o PIT tego nie przewiduje.

Fiskus zgodził się z tym stanowiskiem. Przypomniał, że osoby prowadzące działalność gospodarczą same obliczają zaliczki na PIT i wpłacają je do urzędu skarbowego. W ten sposób rozliczają wszystkie przychody z działalności gospodarczej. Także te, które uzyskały w związku z udziałem w konkursie bądź innej akcji promocyjnej.

Reasumując, spółka nie musi pobierać i odprowadzać podatku od przekazywanych nagrodzonym przedsiębiorcom świadczeń.

Numer interpretacji: 2461-IBPB-1-1.45 11.652.2016.1.BS

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: p.wojtasik@rp.pl

Organizator konkursu nie musi pobierać podatku od zwycięzców, jeśli wygrana jest dla nich przychodem z działalności gospodarczej. Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach.

Wystąpiła o nią spółka z o.o. produkująca mrożoną żywność. Aby zwiększyć sprzedaż, organizuje różne akcje promocyjne, np. konkursy, programy motywacyjne, sprzedaż premiową. Uczestnikami są osoby prowadzące działalność gospodarczą. Regulaminy akcji określają kryteria wyłaniania zwycięzców i przysługujące im nagrody (oraz inne świadczenia związane z promocjami).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił