Buraczany terror

Jeszcze 20 lat temu nie było przyzwolenia na jawnie aspołeczne zachowania. Bluzgi, agresywne zaczepki, ogłuszające hałasy, nieprzyzwoite ubranie w miejscach publicznych – w takich przypadkach interweniowali stróże prawa i porządku.

Publikacja: 29.05.2009 20:29

Monika Małkowska

Monika Małkowska

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

Nie mówiąc o ostracyzmie, z jakim osobnik reprezentujący postawę w skrócie zwaną chamstwem spotykał się w kręgach pretendujących do miana świata kultury. Dziś panuje buraczany terror. Ludzie boją się publicznie wyrażać sprzeciw. Udają, że nie widzą, nie słyszą. Zaczynają wierzyć, że manifestacyjny brak ogłady stanowi współczesny kanon zachowań.

Kto systematycznie odwiedza muzea, filharmonie, teatry, opery, biblioteki, należy do duchowej elity. Ale kultura to nie tylko dobra duchowe i materialne gromadzone pokoleniami. To także forma, w jakiej przeżywamy każdy dzień. Sposób, w jaki zwracamy się do bliskich i do nieznajomych. Stosunek do samego siebie, umiejętność funkcjonowania w społeczności. Kultura bycia wydaje mi się ważniejsza od obycia w twórczych dziedzinach, uczestnictwa w wydarzeniach. Najgłębsza, dostępna wszystkim kultura społeczna sprowadza się do zasady: „Nie rób drugiemu, co tobie niemiłe”. Nie ma wprawdzie takiego przykazania, ale ta reguła współbycia z bliźnimi jest najważniejszym przesłaniem dekalogu.

Kultura bycia wcale nie ogranicza wolności jednostki, ułatwia natomiast i uprzyjemnia życie w grupie. Wyklucza zdziczenie, tłumi egotyzm, potęguje wrażliwość na innych. Nie każdemu za młodu dany był pozytywny trening osobowości.

Od czego jednak obserwacja? Wystarczy analizować reakcje innych ludzi i eliminować to, co drażni, wywołuje odruchy niechęci. Jak to górnolotnie się określa, pracować nad sobą. Na tym właśnie polega dojrzałość – na umiejętności kojarzenia i wyciągania wniosków, korygowaniu siebie.

Śmieszą mnie coraz modniejsze reedycje podręczników savoire-vivre’u. Kto nie zdobył kindersztuby w domu, w dorosłym życiu już jej nie nabędzie. Komu w młodości obce były dobre maniery, z czasem się nie przyuczy. Kto od dziecka nie był z etykietą za pan brat, zawsze będzie popełniał gafy. Oczywiście opanuje „wytworne” zachowanie, ale na zewnątrz. W sytuacjach prywatnych słoma wyjdzie mu z butów. Albo z papuci.

Dla ułatwienia startu młodym, nieopierzonym, a chętnym i rokującym wystarczyłby bryk poprawnego zachowania. Dekalog tego, co wśród ludzi najważniejsze. Jeżdżę po mieście środkami masowej komunikacji, podróżuję pociągami, dużo przebywam wśród ludzi. Za najgorsze przewinienia uważam nieliczenie się z cudzymi potrzebami oraz… zmysłami. Ćwok lub niedorostek przypuszcza atak na uszy bliźnich (ryk silników, wrzask, przekleństwa, długie i głośne dialogi przez komórkę), powonienie (zapocone pachy czy stopy), wzrok (plażowy negliż na ulicy).

W zawodowych kontaktach nieznośne są zachowania infantylno-egotyczne: dekoncentrowanie innych podczas skupionej pracy, niedopuszczanie rozmówcy do głosu, przerywanie w pół zdania, lekceważenie tego, co ma do powiedzenia.

Na prywatnej niwie najbardziej drażni gburowatość. Dorosły człowiek umie przeprosić za błąd, wyrazić wdzięczność, podziękować za pomoc. No i pozdrawia innych, wchodząc do sklepu, windy, taksówki, przedziału. To niepisany pakt o nieagresji, podkreślenie chwilowej i niezobowiązującej wspólnoty. A czego dowód dają pracownicy tej samej firmy, którzy widując kolegów na co dzień, mijają ich bez słowa pozdrowienia? Manifestują wrogość albo zaznaczają wyższość.

Czym jest jeszcze osobista kultura? Świadectwem emocjonalnej równowagi i zdrowia psychicznego. Wewnętrzny ład i otwarcie na drugiego są ważniejsze od obycia. Empatia, czyli zwracanie uwagi na innych, to kluczowy drogowskaz w życiu. Otrzaskać się w świecie można w jeden jedyny sposób: obserwując autochtonów i dostosowując się do ich stylu bycia. To, co do przyjęcia na grillu u przyjaciół, kompromituje w Ritzu i nie przystoi w arabskim barze.

W trudnych sytuacjach czy w okolicznościach wymagających impulsywnego działania wystarczy, żeby nie czynić drugiemu, co samemu uważa się za niemiłe. Ktoś, kto tak postępuje, wie – choćby instynktownie – czym jest prawo moralne. I nie ma wątpliwości, że niebo gwiaździste oraz inne okolice świata są wartością wspólną. Nie do kupienia ani ogrodzenia.

Skomentuj na [link=http://blog.rp.pl/malkowska/2009/05/29/buraczany-terror/]blog.rp.pl/malkowska[/link]

Nie mówiąc o ostracyzmie, z jakim osobnik reprezentujący postawę w skrócie zwaną chamstwem spotykał się w kręgach pretendujących do miana świata kultury. Dziś panuje buraczany terror. Ludzie boją się publicznie wyrażać sprzeciw. Udają, że nie widzą, nie słyszą. Zaczynają wierzyć, że manifestacyjny brak ogłady stanowi współczesny kanon zachowań.

Kto systematycznie odwiedza muzea, filharmonie, teatry, opery, biblioteki, należy do duchowej elity. Ale kultura to nie tylko dobra duchowe i materialne gromadzone pokoleniami. To także forma, w jakiej przeżywamy każdy dzień. Sposób, w jaki zwracamy się do bliskich i do nieznajomych. Stosunek do samego siebie, umiejętność funkcjonowania w społeczności. Kultura bycia wydaje mi się ważniejsza od obycia w twórczych dziedzinach, uczestnictwa w wydarzeniach. Najgłębsza, dostępna wszystkim kultura społeczna sprowadza się do zasady: „Nie rób drugiemu, co tobie niemiłe”. Nie ma wprawdzie takiego przykazania, ale ta reguła współbycia z bliźnimi jest najważniejszym przesłaniem dekalogu.

Plus Minus
Tomasz P. Terlikowski: Adwentowe zwolnienie tempa
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Plus Minus
„Ilustrownik. Przewodnik po sztuce malarskiej": Złoto na palecie, czerń na płótnie
Plus Minus
„Indiana Jones and the Great Circle”: Indiana Jones wiecznie młody
Plus Minus
„Lekcja gry na pianinie”: Duchy zmarłych przodków
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Plus Minus
„Odwilż”: Handel ludźmi nad Odrą