Reklama
Rozwiń

Hitler dzieckiem podszyty

Maurizio Cattelan, autor wizerunku przygniecionego meteorytem papieża Jana Pawła II, który w roku 2000 wywołał skandal swoją wystawą w Zachęcie, po 12 latach powrócił do polskiej galerii.

Publikacja: 08.12.2012 00:01

"ON" [rzeźba przedstawiająca klęczącego w modlitwie Adolfa Hitlera o posturze dziecka] fot. Paolo Pe

"ON" [rzeźba przedstawiająca klęczącego w modlitwie Adolfa Hitlera o posturze dziecka] fot. Paolo Pellion di Persano – dzięki uprzejmości Maurizio Cattelan's Archive

Foto: Plus Minus

Red

Choć incydent w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta jest dość dobrze znany i wywołał lawiny komentarzy, warto przypomnieć jego przebieg. Jak informuje złożone w Komisji Prawnej Parlamentu Europejskiego sprawozdanie w sprawie uchylenia immunitetu głównego aktora tamtych zdarzeń, posła LPR (obecnie Prawica RP) Witolda Tomczaka, „w grudniu 2000 roku rzeźba autorstwa Maurizio Cattelana zatytułowana »Dziewiąta godzina« (...) stała się przedmiotem protestów Witolda Tomczaka i innych osób, twierdzących, że obraża ona ich uczucia religijne oraz godność papieża (...) W dniu 21 grudnia 2000 roku (...) Tomczak przekroczył linię oddzielającą rzeźbę od publiczności i popychając element rzeźby (przedstawiający kamień), spowodował jej upadek. W rezultacie uszkodzeniu uległy niektóre części składowe rzeźby".

Szkody wyrządzone wtedy przez posła, którego w owej dramatycznej interwencji wspierała koleżanka partyjna Halina Nowina-Konopka (obecnie Porozumienie Polskie), wyceniono na niebagatelną sumę 39 669 złotych. Tomczaka kosztowało to także immunitet poselski. Wkrótce, w atmosferze skandalu, ze swojej posady zrezygnowała ówczesna dyrektorka Zachęty Anda Rottenberg.

„Praca Cattelana zadziałała jak bomba eksplodująca odłamkami ideologicznych tropów, teologicznych aluzji i niejasnych symboli", komentował po latach krytyk i kurator Stach Szabłowski. Niejasność interpretacyjna została zresztą niejako zakodowana w samym tytule kontrowersyjnej, wyraźnie nawiązującej do tradycji hiperrealizmu, choć zdecydowanie poza nią wykraczającej, rzeźby. „La Nona Ora" (Dziewiąta godzina) odnosi się bowiem do chwili śmierci Chrystusa, co nadaje pracy charakter trudnej do jednoznacznego zakwalifikowania etycznego i estetycznego zagadki.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Plus Minus
Chaos we Francji rozleje się na Europę
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Przereklamowany internet
Plus Minus
Gość „Plusa Minusa” poleca. Joanna Opiat-Bojarska: Od razu wiedziałam, kto jest zabójcą
Plus Minus
„28 lat później”: Memento mori nakręcone telefonem
Plus Minus
„Sama w Tokio”: Znaleźć samą siebie