Cała pensja tylko za dobrze wykonaną pracę

Szef, który pomniejszył wynagrodzenie podwładnego za źle wykonaną pracę, musi liczyć się z tym, że ten nie zgodzi się z taką decyzją i zaskarży ją do sądu

Publikacja: 19.03.2012 02:00

- Pracownik źle wykonał zleconą mu pracę – instalację hydrauliczną w biurze klienta naszej firmy. Przy odbiorze doszło do awarii i kontrahent zrezygnował z naszych usług. Czy takie zaniedbanie daje pracodawcy prawo do obniżenia podwładnemu wynagrodzenia za pracę?

– pyta czytelnik.

Tak, pod warunkiem że awaria instalacji wykonanej przez zatrudnionego była efektem jego złej pracy.

Podstawą zmniejszenia wynagrodzenia pracownika jest wadliwe wykonanie pracy z jego winy, które spowodowało obniżenie jakości produktu lub usługi. Tak stanowi art. 82 kodeksu pracy. Gdy ze swojej winy w całości niewłaściwie wykonał usługę, wynagrodzenie za taką pracę w ogóle mu nie przysługuje.

Co to znaczy wadliwa usługa

Wadliwość produktu lub usługi oznacza, że jest ona bezwartościowa i nieprzydatna dla użytkownika – odbiorcy. Dodatkowo nie odpowiada przyjętym normom jakościowym wskutek nieprawidłowego jej wykonania, np. nieszczelna instalacja hydrauliczna.

Jednak wadliwość może też wynikać z przyczyn niezależnych od pracownika. Chodzi o przypadki, gdy nieprawidłowe wykonanie usługi jest skutkiem wad użytych materiałów, nieodpowiedniej technologii stosowanej przez pracodawcę czy braku dostępu do niezbędnych narzędzi. Wówczas pracownik nie odpowiada za zły rezultat swojej pracy. Jeżeli jednak wadliwie wykona usługę ze swojej winy, nie może liczyć na taryfę ulgową.

Wykazanie przez pracodawcę, że pracownik wadliwie wykonał usługę, nie wystarczy do obniżenia mu wynagrodzenia. Szef musi też udowodnić, że podwładny swoim zachowaniem lub zaniechaniem przyczynił się do źle wykonanej pracy.

Dowód winy

Nie musi to być wina umyślna. Wystarczy rażące bądź nawet zwykłe niedbalstwo zatrudnionego, który niesumiennie i niestarannie wykonał obowiązki oraz nie stosował się do poleceń przełożonych.

Ponadto między wykonaniem wadliwego produktu lub usługi a winą pracownika musi istnieć związek przyczynowy. Powstałe podczas pracy wady mają więc być następstwem jego nagannego zachowania.

Pracodawca nie może natomiast obniżyć pensji pracownikowi, który zawinił tylko częściowo, czyli nieprawidłowo wykonał swoją pracę, choć się starał. Takie okoliczności jak przemęczenie, nadmierne obciążenie obowiązkami czy brak stosownych kwalifikacji mogą wyłączać winę podwładnego.

Za zgodą pracodawcy lub na jego polecenie pracownik może usunąć wady w wykonanej usłudze. Po dokonanej naprawie przysługuje mu wynagrodzenie odpowiednie do jakości produktu lub usługi. Nie otrzyma jednak pieniędzy za czas spędzony przy eliminacji błędu. A to dlatego, że usuwanie następstw wadliwie wykonanej pracy czy usterek nie należy do czasu pracy pracownika. Taka praca nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych (wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 20 listopada 1997 r.,  III APa 63/97).

Mniej też za gorsze zadania

Zatrudniony odpowiada za wadliwy rezultat swojej pracy, jeżeli jest on następstwem niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków służbowych. Za nieprawidłowe wykonanie produktu lub usługi szef ma prawo pomniejszyć wynagrodzenie pracownika, niezależnie od tego, czy poniósł z tego powodu szkodę czy nie.

Wykazanie szkody i jej powiązania z wadliwym wykonaniem pracy uzasadniają dodatkowo odpowiedzialność materialną podwładnego.

Jakie formalności i obliczenia

Szef, który zamierza ukarać podwładnego za niewłaściwą pracę, zmniejszając mu odpowiednio pensję, zawiadamia go o tym pisemnie.

Sumę, o jaką uszczupla pobory, ustala stosownie do stopnia obniżenia jakości produktu lub usługi.Gdy do wadliwie wykonanej usługi dojdzie przed wypłatą wynagrodzenia, pracownikowi pomniejsza się je o to, co faktycznie mu się nie należy.

Jeżeli natomiast firma z góry uregulowała pensję, a usługa okazała się wadliwa, nienależną kwotę może potrącić z wynagrodzenia pracownika tylko za jego zgodą lub na podstawie tytułu wykonawczego.

Czytaj także w serwisie:

Prawo w firmie

»

Płace

»

- Pracownik źle wykonał zleconą mu pracę – instalację hydrauliczną w biurze klienta naszej firmy. Przy odbiorze doszło do awarii i kontrahent zrezygnował z naszych usług. Czy takie zaniedbanie daje pracodawcy prawo do obniżenia podwładnemu wynagrodzenia za pracę?

– pyta czytelnik.

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP