- Pracownik źle wykonał zleconą mu pracę – instalację hydrauliczną w biurze klienta naszej firmy. Przy odbiorze doszło do awarii i kontrahent zrezygnował z naszych usług. Czy takie zaniedbanie daje pracodawcy prawo do obniżenia podwładnemu wynagrodzenia za pracę?
– pyta czytelnik.
Tak, pod warunkiem że awaria instalacji wykonanej przez zatrudnionego była efektem jego złej pracy.
Podstawą zmniejszenia wynagrodzenia pracownika jest wadliwe wykonanie pracy z jego winy, które spowodowało obniżenie jakości produktu lub usługi. Tak stanowi art. 82 kodeksu pracy. Gdy ze swojej winy w całości niewłaściwie wykonał usługę, wynagrodzenie za taką pracę w ogóle mu nie przysługuje.
Co to znaczy wadliwa usługa
Wadliwość produktu lub usługi oznacza, że jest ona bezwartościowa i nieprzydatna dla użytkownika – odbiorcy. Dodatkowo nie odpowiada przyjętym normom jakościowym wskutek nieprawidłowego jej wykonania, np. nieszczelna instalacja hydrauliczna.