Najwyższa
Izba Kontroli opublikowała dziś wyniki kontroli i raport pt. „Realizacja
działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa paliwowego w sektorze naftowym”. Stwierdzono
w nim m.in., że choć w latach 2018-2023 zapewniono ciągłość dostaw ropy
naftowej i paliw, to jednak nie udało się osiągnąć wyznaczonych przez rząd
celów, które miały poprawić bezpieczeństwo paliwowe naszego kraju.
„Kluczowa
dla tego bezpieczeństwa fuzja PKN Orlen i Grupy Lotos, przy uwzględnieniu
środków zaradczych uzgodnionych pomiędzy Orlenem i Komisją Europejską,
spowodowała powstanie istotnych ryzyk dla tego bezpieczeństwa. Chodzi o
uprzywilejowaną pozycję Saudi Aramco w Rafinerii Gdańskiej oraz utratę przez Skarb
Państwa wpływu na kierunki sprzedaży ok. 20 proc. produktów pochodzących z
rafinacji ropy (głównie oleju napędowego i benzyny), co może zagrażać pokryciu
krajowego zapotrzebowania na te produkty” - napisano w właśnie opublikowanym komunikacie
prasowym.