[b]Wynika tak z wyroku NSA z 15 maja 2008 r. (II FSK 432/07).[/b]
Spółka zorganizowała konkurs, który promował znajomość redystrybuowanych przez nią leków. Konkurs adresowany był do osób zajmujących się w aptekach zamówieniami leków. Wydatki poniesione na jego organizację spółka zaliczyła w koszty podatkowe.
Organy podatkowe zakwestionowały jednak to rozliczenie. Stwierdziły, że spółka nie mogła zaliczyć tych wydatków do kosztów, bo w rzeczywistości nie uzyskała żadnych korzyści z zorganizowanego konkursu.
Rozstrzygnięcie to spółka zaskarżyła do sądu. W pierwszej instancji sąd skargę uwzględnił. Stwierdził, że sporne wydatki należy zakwalifikować jako marketingowe i kształtujące rynek. Jego zdaniem w sprawie wystąpiły niezbędne elementy pozwalające dany wydatek zakwalifikować jako koszt podatkowy (wydatek został poniesiony, miał charakter definitywny, zaistniał związek z prowadzoną działalnością, był poniesiony w celu uzyskania przychodu oraz został prawidłowo udokumentowany).
Sąd jednocześnie zwrócił uwagę, że organy podatkowe błędnie przyjęły warunek konieczności powstania konkretnej korzyści po stronie podatnika. Wystarczy bowiem, że podatnik ponosi dany wydatek w celu uzyskania przychodu, który na podstawie rzetelnej oceny sytuacji jest możliwy do uzyskania.