Nie ma żadnych argumentów przemawiających za pozbawieniem ich takiej możliwości – orzekł [b]Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. II OSK 1216/08)[/b].
Uchwałę o przystąpieniu do Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego podjęła we wrześniu 2007 r. Rada Miejska w Piekarach Śląskich. Wcześniej uchwaliła, że występuje z Międzygminnego Związku Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach.– Łącznie z nami zrzeszał on dziesięć mniejszych ośrodków – mówi Janusz Pasternak, wiceprezydent Piekar Śląskich. – Do związku w Katowicach należą 23 duże miasta z aglomeracji śląskiej, z którą Piekary, mające 58 tys. mieszkańców, są integralnie związane. Tylko jedna linia autobusowa obsługuje miasto. Pozostałe kursują do Katowic, Siemianowic, Dąbrowy Górniczej, Bytomia. To tylko jeden powód. Główny to fakt, że nie zgadzaliśmy się z polityką finansową i rosnącym zadłużeniem związku w Tarnowskich Górach.
[wyimek]287 związków międzygminnych figuruje w wykazie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji[/wyimek]
[srodtytul]Wojewoda stawia weto[/srodtytul]
Komunikacyjny Związek Komunalny GOP zrzeszający 23 gminy z aglomeracji śląskiej jest jednym z największych w Polsce. W kraju działają także m.in. Związek Gmin Bieszczadzkich, Zalewu Zegrzyńskiego, Puszczy Białowieskiej, Lubuskie Trójmiasto (Zielona Góra, Nowa Sól i Sulechów) czy Metropolitarny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Podejmują różne wspólne przedsięwzięcia gospodarcze i promocyjne. Procedura utworzenia związku składa się z dwóch etapów: uchwał rad zainteresowanych gmin o jego utworzeniu oraz przyjęcia w tym samym trybie statutu.