Godziny otwarcia określa powiat

Uchwała rady określająca godziny pracy aptek jest prawem miejscowym. Jej treść podlega opiniowaniu przez wójtów i samorząd farmaceutów. Podlega również publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym

Publikacja: 24.02.2010 02:30

Godziny otwarcia określa powiat

Foto: Fotorzepa, Robert Wójcik Robert Wójcik

Przepis art. 94 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=DDDCBE2AEA1A63F1B1FB4D3BA67999CF?id=262765]ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. DzU z 2008 r. nr 45, poz. 271 ze zm.)[/link] stanowi, że czas pracy ogólnodostępnych aptek powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedziele, święta i inne dni wolne od pracy.

Dlatego ustawodawca postanowił, że godziny, w których placówki te będą czynne, nie zależą od decyzji podmiotów je prowadzących, lecz są ustalane odgórnie przez władze powiatu. Do 31 lipca 2009 r. należało to do kompetencji zarządów, od 1 sierpnia 2009 r. zadanie to przejęły powiatowe rady, które wydają w tej sprawie uchwały.

Jak wynika z treści art. 94 ust. 2 prawa farmaceutycznego, rada powiatu nie może określić dowolnie godzin pracy i dyżurów nocnych aptek. Aby uchwała taka mogła być uznana za ważną (podjętą zgodnie z prawem), konieczne jest zasięgnięcie na temat jej treści opinii wójtów gmin z terenu powiatu, jak również samorządu aptekarskiego.

Niewystąpienie przez radę o opinie jest podstawą do uchylenia tak podjętej uchwały przez organ nadzoru, czyli wojewodę. Stanowisko takie potwierdza liczne orzecznictwo sądów administracyjnych. Wyroki te zapadały jeszcze w czasie, gdy godziny pracy aptek ustalał zarząd, a nie rada, ale zmiana podmiotu je określającego nie ma w tym wypadku znaczenia.

Jak podkreślił [b]WSA w Poznaniu w wyroku z 6 października 2005 r[/b]., uchwała zarządu powiatu podjęta bez wymaganej opinii samorządu aptekarskiego jest nieważna. Nie ma przy tym znaczenia przekonanie zarządu powiatu, że opinia ta będzie miała treść sprzeczną z oczekiwaniami zarządu. Z przepisów prawa farmaceutycznego nie wynika bowiem, że opinia ta ma charakter wiążący. Wymagają jej jednak przepisy prawa i dlatego podjęcie uchwały określającej godziny pracy i dyżurów aptek bez wystąpienia o opinie należy traktować jako rażące naruszenie prawa uzasadniające stwierdzenie nieważności takiego aktu.

Uchwała rady powiatu, w której określa się godziny pracy oraz dyżurów nocnych aptek ogólnodostępnych, jest aktem prawa miejscowego. Zawiera bowiem przepisy powszechnie obowiązujące na danym terenie. Potwierdza to chociażby [b]rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody łódzkiego z 30 października 2009 r. (PNK I 0911/387/09).[/b]

Jak natomiast wynika z przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B54473E6DE6D14A86208B1D888B723EC?id=340414]ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 17, poz. 95)[/link], akty normatywne zawierające przepisy powszechnie obowiązujące podlegają obowiązkowej publikacji we właściwym dzienniku urzędowym.

W przypadku uchwał rady powiatu właściwym publikatorem jest wojewódzki dziennik urzędowy (art. 13 pkt 2). Z kolei, jak wynika z art. 4 ust. 1 omawianej ustawy, akty takie wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że w treści samego aktu przewidziany został dłuższy okres vacatio legis.

Uchwała rady powiatu, w której określa się godziny pracy oraz dyżurów nocnych aptek ogólnodostępnych – jako akt prawa miejscowego – powinna zostać opublikowana w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Do jej wejścia w życie (i ważności) nie jest wystarczające rozplakatowanie jej treści na tablicach ogłoszeń, a nawet zamieszczenie na stronach internetowych powiatu.

Przepis art. 94 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=DDDCBE2AEA1A63F1B1FB4D3BA67999CF?id=262765]ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. DzU z 2008 r. nr 45, poz. 271 ze zm.)[/link] stanowi, że czas pracy ogólnodostępnych aptek powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedziele, święta i inne dni wolne od pracy.

Dlatego ustawodawca postanowił, że godziny, w których placówki te będą czynne, nie zależą od decyzji podmiotów je prowadzących, lecz są ustalane odgórnie przez władze powiatu. Do 31 lipca 2009 r. należało to do kompetencji zarządów, od 1 sierpnia 2009 r. zadanie to przejęły powiatowe rady, które wydają w tej sprawie uchwały.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"