Jeśli podwyższasz cenę, musisz wykazać większy VAT

Firma, która zmieniła warunki umowy i dostała większą kwotę od kontrahenta, musi zrobić korektę podatku należnego. Ale w którym momencie? Zarówno fiskus, jak i sądy nie mogą się zdecydować

Aktualizacja: 11.03.2010 03:50 Publikacja: 11.03.2010 02:00

Jeśli podwyższasz cenę, musisz wykazać większy VAT

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

[b]Dla podatników korzystniej byłoby zwiększać VAT dopiero po wystąpieniu zdarzeń, które skutkują obowiązkiem podwyższenia należności. Nie muszą bowiem wtedy dokonywać wstecznej korekty. [/b]

Po ich stronie stanął [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 13 stycznia 2010 r. (III SA/Wa 1634/09).[/b]

Spójrzmy na rozpatrywaną przez sąd sprawę. Spółka świadczy usługi reklamowe. Specyfika tej branży powoduje, że ich ceny są często zmieniane. Zdarza się, że już po wykonaniu usługi, wystawieniu faktury i otrzymaniu wynagrodzenia występują okoliczności skutkujące podwyższeniem ceny (np. z powodu zmiany postanowień umowy z kontrahentem). Nie są one znane w momencie zawierania umowy i wystawiania faktury.

Po podwyższeniu ceny spółka wystawia fakturę korygującą.

Zapytała fiskusa o to, w jakim okresie rozliczeniowym powinna wykazać podwyższoną kwotę obrotu. Jej zdaniem może to zrobić w miesiącu, w którym zaistniała przyczyna tego podwyższenia, czyli na bieżąco, a nie wstecz.

Reklama
Reklama

Podkreśliła, że przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby do absurdalnych wniosków, gdyż przyszła i niemożliwa do przewidzenia okoliczność, powodująca podwyższenie wynagrodzenia za usługę, wywoływałaby ze skutkiem wstecznym powstanie zobowiązania podatkowego.

Fiskus uznał to stanowisko za nieprawidłowe. Jego zdaniem „gdy dokonana korekta spowoduje zwiększenie kwoty podatku należnego, powinna być rozliczona w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wykonania usługi (dostawy towaru), bez względu na przyczynę korekty”.

[srodtytul]Ważne przyczyny korekty[/srodtytul]

Sąd przyznał rację spółce. Uznał, że sposób rozliczenia przez sprzedawcę faktur korygujących zwiększających kwotę VAT uzależniony jest od okoliczności powodujących konieczność dokonania korekty.

Jeśli przyczyna korekty powstaje w terminie późniejszym (np. następuje uzgodniona zmiana ceny), korekta in plus powinna zostać ujęta na bieżąco. Czyli w rozliczeniu za okres, w którym powstała jej przyczyna. Pierwotna faktura była bowiem wystawiona poprawnie i nie doszło do zaniżenia podatku należnego.

WSA podkreślił też, że spółka nie ma możliwości przewidzenia okoliczności skutkujących podwyższeniem ceny za wyświadczoną usługę, gdyż nie są one znane w momencie zawierania umowy i wystawiania faktury. Uzależnione są bowiem od wielu czynników zewnętrznych.

Reklama
Reklama

Jak czytamy w wyroku: „Przyjęcie odmiennego stanowiska, a mianowicie zobowiązanie podatnika do obliczenia ex ante zobowiązania podatkowego w wysokości odzwierciedlającej późniejszą korektę, prowadziłoby do konieczności każdorazowego antycypowania przez niego okoliczności nowych, nieznanych, niezależnych bezpośrednio od jego woli, lecz determinowanych czynnikami zewnętrznymi (...).

Ponadto przyjęcie takiego rozwiązania powodowałoby po stronie podatnika konieczność ponoszenia kosztu odsetek nieuzasadnionych ekonomicznie”.

[srodtytul]Sąd zmienia zdanie [/srodtytul]

Inny pogląd ten sam [b]warszawski WSA przedstawił w wyroku z 28 października 2009 r. (III SA/Wa 712/09).[/b]

Spór dotyczył interpretacji, o którą wystąpiła firma leasingowa. Zakładała ona, że już po zawarciu umowy może dojść do zmian zasad rozliczania z klientem. Ich konsekwencją będzie zwiększenie wartości poszczególnych rat leasingowych.

Przy umowie leasingu finansowego obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, tak jak przy dostawie towarów (z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w siódmym dniu od wydania towaru).

Reklama
Reklama

Zdaniem spółki zwiększenie ceny powinno skutkować podwyższeniem VAT w miesiącu wystawienia faktury korygującej (w którym także zawarto aneks do umowy). Zmiana wartości rat nastąpiła bowiem w wyniku późniejszych zdarzeń, których nie można było przewidzieć w momencie sprzedaży.

Fiskus miał jednak inne zdanie. Uznał, że korekta zwiększająca VAT powinna być rozliczona w miesiącu, w którym wystawiono pierwotną fakturę, bez względu na jej przyczyny.

Spółce nie pomogła też skarga do sądu. Nie przekonał go argument, że przy takim podejściu firma będzie miała zaległość podatkową (od której trzeba zapłacić odsetki za zwłokę). Mimo że w momencie wystawienia faktury pierwotnej nie mogła przewidzieć, jaka ostatecznie będzie wysokość podstawy opodatkowania.

Sąd podkreślił, że zasady rozliczania korekty powinny być jednakowe dla wszystkich podatników, bez względu na to, czy podwyższają cenę wskutek pomyłki czy też aneksu do umowy.

[srodtytul]Fiskus też się waha[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Wątpliwości targają także urzędami. Wprawdzie ostatnio dominują niekorzystne dla podatników interpretacje, ale można też spotkać takie, z których wynika, [b]że moment rozliczenia podwyżki ceny zależy od jej przyczyny. [/b]

Przykładem jest [b]interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 26 listopada 2009 r. (IPPP3/443-862/09-3/MPe),[/b] w której czytamy: „gdy podwyższenie ceny świadczonych usług było nową okolicznością, niemożliwą do przewidzenia w chwili wystawienia pierwotnej faktury sprzedaży, obowiązek podatkowy z tytułu wystawienia faktury korygującej powstał w rozliczeniu za okres, w którym faktura korygująca została wystawiona”.

[ramka][b]Korzystne orzeczenia[/b]

[b]Wyrok WSA w Warszawie z 13 stycznia br. nie jest jedynym orzeczeniem, z którego wynika, że sposób rozliczenia podwyższenia ceny zależy od przyczyny korekty.[/b]

Sądy podkreślały już wcześniej, że jeśli jej powodem były zdarzenia, które zaistniały już po wystawieniu prawidłowej faktury pierwotnej, większy VAT wykazujemy w bieżącej deklaracji. Korektę wsteczną robimy natomiast wtedy, gdy podwyżka spowodowana była pomyłką w cenie.

Reklama
Reklama

Przykładowo, [b]Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 5 lutego 2009 r. (I FSK 1875/08)[/b] uznał, że jeśli pierwotna faktura była wystawiona prawidłowo, a konieczność korekty wiąże się z okolicznościami, które nastąpiły później, rozlicza się ją na bieżąco.

Po stronie podatników stanął też wcześniej [b]WSA w Warszawie (wyrok z 29 listopada 2007 r., III SA/Wa 1516/07 i wyrok z 5 czerwca 2009 r., III SA/Wa 424/09)[/b].

W tym ostatnim wyroku wyraźnie stwierdzono: „Podatnik nie powinien ponosić niekorzystnych skutków podatkowych z powodu wystąpienia zdarzeń, których nie może przewidzieć w dacie wystawiania faktury pierwotnej”.[/ramka]

[b]Dla podatników korzystniej byłoby zwiększać VAT dopiero po wystąpieniu zdarzeń, które skutkują obowiązkiem podwyższenia należności. Nie muszą bowiem wtedy dokonywać wstecznej korekty. [/b]

Po ich stronie stanął [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 13 stycznia 2010 r. (III SA/Wa 1634/09).[/b]

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama