Przez bardzo długi czas organy podatkowe uznawały, że otrzymujący premię pieniężną świadczył usługę na rzecz swego dostawcy. Zdaniem fiskusa dostawał wynagrodzenie za to, że zachowywał się w określony sposób. To zachowanie (usługa) polegało na tym, że nabywał jak najwięcej towarów, aby właśnie osiągnąć premię za obrót. Skoro tak, to otrzymując premię pieniężną, powinien ją dokumentować fakturą VAT.
Na szczęście od ponad roku organy podatkowe już zaprzestały forsowania takiego poglądu, ale stało się tak tylko dlatego, że orzeczenia sądów w tych sprawach nie pozostawiały na takiej interpretacji suchej nitki. Niestety, wielu jeszcze podatników pozostaje przy prowadzącej do podwójnego opodatkowania praktyce fakturowania premii pieniężnych za obrót.
Należy przestrzec, że bezpośrednią negatywną konsekwencją ujmowania premii za obrót jako usługi jest brak możliwości odliczenia VAT przez nabywcę takiej domniemanej usługi.
Potwierdzają to także aktualne interpretacje organów podatkowych, które wskazują, że „faktury VAT wystawione przez kontrahentów, a dokumentujące takie otrzymane przez nich premie, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link], nie stanowią podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w nich wykazanego, bowiem wystawca faktur nie świadczył usług” [b](zob. np. interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 26 sierpnia 2010 r., IPPP1-443-529/10-4/JL)[/b].
[srodtytul]Rabat, a więc korekta[/srodtytul]
Mniej więcej od czerwca 2009 r. organy podatkowe, które do tej pory konsekwentnie broniły swego zdania o premii jako zapłacie za usługę, zmieniły zdanie i wydają interpretacje indywidualne, w których przyznają, że beneficjent takiej premii nie świadczy usług. Wskazują, że wypłacenie premii za obrót należy traktować jako rabat skutkujący koniecznością skorygowania obrotu za dany okres objęty premią.