[b]Tak orzekł WSA we Wrocławiu 22 września 2010 r. (I SA/Wr 676/10)[/b].
Skarżący nabył wewnątrzwspólnotowo samochód osobowy niemający silnika i skrzyni biegów. Następnie zakupił silnik i uiścił kwotę akcyzy, przyjmując do jej wyliczenia stawkę w wysokości 3,1 proc., właściwą do opodatkowania samochodu o silniku poniżej 2 l pojemności.
Organ podatkowy wszczął postępowanie, w efekcie którego określił wyższą wartość samochodu, i zastosował stawkę 18,6 proc. Opierając się na opinii biegłego, wskazał, że w kraju, w którym samochód został zakupiony, był zarejestrowany jako pojazd o pojemności silnika powyżej 2 l. Dodatkowo organ podkreślił, że według nomenklatury scalonej wyroby niekompletne są klasyfikowane tak jak kompletne.
Sąd uchylił zaskarżoną decyzję. Uznał, że zarejestrowanie samochodu w kraju jego zakupu jako pojazdu wyposażonego w silnik powyżej 2 l pojemności nie przesądza o konieczności zastosowania w Polsce stawki akcyzy w wysokości 18,6 proc. Pojemność silnika nie ma determinującego znaczenia, ponieważ w razie jego braku należy do opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego przyjąć najniższą ze stawek, tj. 3,1 proc.
Jednocześnie sąd wskazał, że kwestia nabycia wewnątrzwspólnotowego niekompletnego samochodu osobowego została uregulowania w nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D34DB1E4F97CFE037C9CE2ACB967053E?id=296270]ustawy o podatku akcyzowym[/link], która weszła w życie 1 września 2010 r.