Dokument ten powinien też zostać opublikowany w wojewódzkim dzienniku urzędowym stwierdził [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. II SA/Wa 1855/09[/b]), oddalając skargę rady powiatu żyrardowskiego na rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody mazowieckiego.
Wojewoda stwierdził nieważność jej uchwały z 3 września 2009 r. w sprawie regulaminu organizowania przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg przez radę powiatu. W jego opinii uchwała naruszała art. 19 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6D959E627EC74CCD2268E692BC30AE3C?id=163434]ustawy o samorządzie powiatowym[/link] oraz art. 13 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F53BA121A78F8D363D1FC1D1817472CC?id=340414]ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych[/link]. Pierwszy z tych przepisów mówi, że organizację wewnętrzną rady powiatu określa statut. Drugi określa, jakie akty ogłasza się w dzienniku wojewódzkim.
Zdaniem wojewody nie budzi wątpliwości, że zgodnie z art. 229 pkt 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B086DC729EFA6F9977CC48083BCD2926?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego [/link]do kompetencji rady powiatu należy rozpatrywanie skarg na działalność zarządu powiatu, starosty, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz innych jednostek organizacyjnych. Rada może też określić tryb i zasady realizacji tych zadań.
Zgodnie jednak z art. 19 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D1E1EC24064797EAAE79F6C2F0419778?id=163434]ustawy o samorządzie powiatowym[/link] to statut (najważniejszy akt prawa miejscowego) ustala organizację wewnętrzną i tryb pracy rady. Zakwestionowana uchwała wkracza zatem w materię statutową. Regulamin powinien być integralną częścią statutu i zostać opublikowany w dzienniku wojewódzkim. Za niezgodny z prawem wojewoda uznał także 4 regulaminu, upoważniający przewodniczącego rady powiatu do oceny, czy rada jest organem właściwym do rozpatrywania skierowanej do niej skargi, i do jej przekazywania właściwemu organowi.
Zarzucając naruszenie art. 229 pkt 4 k.p.a. oraz przepisów ustawy o samorządzie powiatowym, powiat żyrardowski zaskarżył rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody do WSA. Sąd zgodził się jednak z wojewodą i skargę oddalił. Dodatkowo podkreślił, że zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym zadania przewodniczącego rady powiatu ograniczają się wyłącznie do czynności związanych z organizowaniem pracy rady i prowadzeniem obrad. Przyznanie mu uprawnień do stwierdzenia, że rada powiatu nie jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi i przekazywania takiej skargi właściwemu organowi, wykracza poza kompetencje przewidziane w przepisie.