Klient musi od razu znać cenę

Nie wystarczy, że sklep naklei ceny na towary. Muszą być one także umieszczane na półkach

Publikacja: 22.08.2008 08:26

Klient musi od razu znać cenę

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 20 sierpnia 2008 r.(sygn. III SA/Wa 491/08).

Sprawa była wynikiem kontroli przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową w jednym ze sklepów z butami. Stwierdzono wówczas, że firma umieszcza ceny jedynie na towarach. W sklepie nie ma wywieszek informujących o ich wysokości. Kontrolujący uznali takie postępowanie za nieprawidłowe.

Firma odwołała się od tej decyzji. Jej zdaniem, skoro umieszcza cenę na każdym towarze, to nie musi już informować o niej w inny sposób. Według przedsiębiorcy wynika to z § 9 ust. 2 rozporządzenia ministra finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (DzU nr 99, poz. 894 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem w miejscu sprzedaży detalicznej dostosowanym do samoobsługi kupujących za równoznaczne z oznaczeniem towaru ceną uznaje się oznaczenie go kodem kreskowym. Muszą być przy tym spełnione dodatkowe warunki, przede wszystkim odczytanie ceny musi być możliwe przy zastosowaniu łatwo dostępnych dla klientów czytników.

Rozpatrujący odwołanie główny inspektor Inspekcji Handlowej nie zmienił jednak zaleceń pokontrolnych dla firmy. Uznał mianowicie, że wskazany przez spółkę przepis dotyczy oznaczania towaru ceną, a nie obowiązku informowania o niej w miejscu sprzedaży.

Sprawa trafiła do sądu. Ten przyznał rację Inspekcji Handlowej. Według WSA w Warszawie przepisy nie budzą żadnych wątpliwości. Z art. 12 ust. 2 ustawy o cenach wynika bowiem, że w miejscach sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się ceny jednostkowe towarów i usług w sposób zapewniający prostą i niebudzącą wątpliwości informację o ich wysokości.

Szczegółowe tego zasady zawiera rozporządzenie ministra finansów z 10 czerwca 2002 r. Zgodnie z generalną zasadą towary opatruje się wywieszkami zawierającymi informacje wskazujące ich nazwy handlowe, ceny oraz jednostki miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny.

Gdy oznacza się ceny towarów podobnych, na wywieszkach umieszcza się ponadto nazwę producenta i inne informacje umożliwiające niebudzącą wątpliwości identyfikację ceny z towarem. Wywieszki powinny być umieszczane w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla każdego kupującego, bezpośrednio przy towarach, których dotyczą, lub w ich bliskości. Napisy na wywieszkach powinny być wyraźne i czytelne, aby nie budziły wątpliwości kupujących.

Oczywiście w niektórych sytuacjach przepisy przewidują ułatwienia dla sklepów. Wywieszki nie są konieczne np. przy sprzedaży wierzchnich wyrobów odzieżowych włókienniczych lub ze skóry i futer. Wystarczy oznaczenie poszczególnych sztuk (egzemplarzy) towarów wyraźnie napisaną lub nadrukowaną ceną, niebudzącą wątpliwości kupującego, jaka jest jej aktualna wysokość.

W rozpatrywanej sprawie sąd uznał jednak, że firma miała obowiązek stosowania wywieszek .

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"