Wynika tak z [b]wyroku Sądu Najwyższego z 9 czerwca 2008 r. (II PK 330/07)[/b]. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in. ustalanie poborów wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności. Według prawa pracy nawiązanie stosunku pracy oraz określenie warunków pracy i płacy, bez względu na podstawę prawną tego stosunku, wymaga zgodnego oświadczenia woli pracodawcy i podwładnego w świetle art. 11 kodeksu pracy.
[srodtytul]Przy wyborze inne zasady[/srodtytul]
Czy to zgodne oświadczenie woli jest jednak wymagane przy zmniejszaniu płacy wójta, burmistrza czy prezydenta miasta, czyli pracowników samorządowych sprawujących swoje funkcje na podstawie wyboru? SN odpowiedział negatywnie. Ustalanie wynagrodzenia wymienionych osób to bowiem wyłączna kompetencja rady gminy. Przyjęcie wersji o zgodnym oświadczeniu woli naruszałoby tę kompetencję. Trudno wyobrazić sobie sytuację, kiedy wójt wyraziłby zgodę na obniżenie swego wynagrodzenia. Brak takiej zgody musiałby konsekwentnie skutkować zakończeniem stosunku pracy. Z uwagi na to, że stosunek pracy wójta rozwiązuje się z chwilą wygaśnięcia mandatu, takie ustanie współpracy nie wchodzi w grę. Ponadto art. 11 kodeksu pracy odnosi się tylko do nawiązania stosunku pracy.
[srodtytul]Forma pisemna[/srodtytul]
Przewidziany w art. 29 kodeksu pracy wymóg zachowania formy pisemnej zmiany warunków umowy o pracę, który stosujemy odpowiednio do stosunków pracy nawiązanych na innej podstawie niż umowa o pracę, nie usprawiedliwia tezy, że do zmiany wysokości wynagrodzenia wójta konieczne jest pisemne zgodne oświadczenie woli stron. Forma pisemna jest zastrzeżona w tej sytuacji w celach informacyjnych, a nie dla określenia jakiegoś konkretnego trybu zmiany warunków pracy. Wymóg formy pisemnej zostaje ponadto spełniony poprzez spisanie podjętej przez radę gminy uchwały. Nie musi jednak na niej widnieć podpis wójta.