Reklama
Rozwiń
Reklama

Nie zawsze fiskus zaliczy nadpłatę na poczet zaległości

Nadpłata wraz z ich oprocentowaniem podlega zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych, ale jednoznacznego ustalenia wymaga okoliczność, że nie było warunków do jej zwrotu

Aktualizacja: 13.08.2009 07:23 Publikacja: 13.08.2009 06:30

Nie zawsze fiskus zaliczy nadpłatę na poczet zaległości

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

[b]Tak wynika z wyroku WSA w Poznaniu z 27 lipca 2009 r., III SA/Po 365/09[/b]

[srodtytul] Jaki był problem[/srodtytul]

Podatniczka 26 października 2005 r. dokonała wpłaty na rachunek bankowy gminy tytułem podatku od nieruchomości za 2005 rok ustalonego w drodze decyzji. 19 grudnia 2008 r. burmistrz gminy postanowił kwotę wpłaconą przez podatniczkę oraz kwotę stanowiącą oprocentowanie przysługujące z tytułu nadpłaty zaliczyć na poczet podatku od nieruchomości za rok 2006. W uzasadnieniu organ wskazał, że decyzja w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości za 2005 rok została uchylona na mocy wyroku sądu. Organ podatkowy decyzję w tej samej sprawie, tj. w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości za rok 2005, wydał 19 lutego 2008 roku.

Na postanowienie to podatniczka złożyła zażalenie. Bezskutecznie. Samorządowe kolegium odwoławcze utrzymało je w mocy. Sprawa trafiła do sądu.

[srodtytul] Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Sąd stwierdził, że [b]skoro odpadł tytuł do zapłaty, to organ podatkowy I instancji zgodnie z art. 76 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2061172DE548F8F2CDF91A19E95F5613?id=176376]ordynacji podatkowej[/link] winien dokonać z urzędu zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych albo dokonać zwrotu podatku w przypadku braku zaległych i bieżących zobowiązań[/b].

Organy podatkowe, prowadząc postępowanie w sprawie zaliczenia nadpłaty, powołały się na art. 77 § 1 pkt 3 i § 3 ordynacji podatkowej. Zgodnie z jego treścią w przypadku uchylenia decyzji, o której mowa w § 1 pkt 1 lit. a-d (miedzy innymi określającej wysokość zobowiązania podatkowego), stwierdzenia jej nieważności, jeżeli następnie w terminie trzech miesięcy od dnia uchylenia lub stwierdzenia nieważności przez organ podatkowy lub od dnia doręczenia organowi podatkowemu odpisu orzeczenia sądu administracyjnego ze stwierdzeniem jego prawomocności uchylającego decyzję lub stwierdzającego jej nieważność zostanie wydana decyzja w tej samej sprawie, nadpłata, którą stanowi różnica między podatkiem wpłaconym a podatkiem wynikającym z tej decyzji, podlega zwrotowi w terminie 30 dni od dnia wydania nowej decyzji.

Organ podatkowy przywołał jedynie zapis przepisu. W żaden sposób nie odniósł się jednak do instytucji zwrotu przewidzianej w § 4 tego przepisu, w którym zaznaczono, że w przypadku niewydania nowej decyzji w terminie nadpłata stanowiąca kwotę wpłaconą na podstawie decyzji uchylonej lub decyzji, której nieważność stwierdzono, podlega zwrotowi bez zbędnej zwłoki.

Organ podatkowy w uzasadnieniu zaskarżonych postanowień nie odniósł się do treści tego przepisu i nie wyjaśnił, wskutek jakiego zdarzenia powstała nadpłata, kiedy powstała i czy zaistniały warunki do jej zwrotu. Przesądzenie organu podatkowego o braku zwrotu nadpłaty w ustawowym terminie nie może skutkować automatycznym jej zarachowaniem.

[b]Tak wynika z wyroku WSA w Poznaniu z 27 lipca 2009 r., III SA/Po 365/09[/b]

[srodtytul] Jaki był problem[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama