Wysokość opłaty adiacenckiej nie może być ustalona w decyzji

Wójt gminy nie jest uprawniony do określenia jednorazowej opłaty od wzrostu wartości nieruchomości w związku z wydaniem decyzji o warunkach zabudowy

Aktualizacja: 12.08.2010 04:47 Publikacja: 12.08.2010 03:00

Wysokość opłaty adiacenckiej nie może być ustalona w decyzji

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

[b]Tak postanowił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 29 lipca 2010 r., II SA/Gd 166/10[/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Wójt gminy ustalił warunki zabudowy dla działki. Właściciele nieruchomości E. i R.K. zbyli działkę. Organ I instancji wskazał, że zgodnie z art. 36 ust. 4 oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=22D68A6D4F6CD1C45E54609FC9215C86?id=169354]ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym[/link], jeżeli w związku z wydaniem decyzji o warunkach zabudowy wzrasta wartość nieruchomości, a właściciel zbywa tę nieruchomość, pobiera się jednorazową opłatę ustaloną w tej decyzji.

Sprawa ostatecznie na skutek skargi R.K. trafiła do sądu.

[srodtytul]Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

WSA przypomniał, że z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynika, że jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości.

Zdaniem sądu brak jest możliwości odpowiedniego zastosowania art. 36 ust. 4 ustawy wprost do przypadku wzrostu wartości nieruchomości wynikającej z wydania decyzji o warunkach zabudowy. Przepis ten przewiduje bowiem pobranie opłaty ustalonej w planie zagospodarowania przestrzennego.

Z istoty swej, decyzja o warunkach zabudowy wydawana jest jedynie w sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego. Brak takiego planu skutkuje brakiem regulacji ustalającej wysokość opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości.

Brak jest także podstaw do uznania, że stosowanie art. 36 ust. 4 ustawy do decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe z odpowiednimi modyfikacjami uwzględniającymi charakter tej instytucji.

Wykładnia umożliwiająca odpowiednie zastosowanie tej normy wymagałaby bowiem uznania, że wysokość stawki opłaty powinna być ustalona w inny sposób niż w planie zagospodarowania przestrzennego.

Zdaniem WSA, o ile za dopuszczalne należy uznać powierzenie kompetencji do określenia wysokości opłaty organowi uchwałodawczemu gminy stanowiącemu prawo miejscowe, w zakreślonych przez ustawodawcę granicach, o tyle za niedopuszczalne uznać należy ustalenie wysokości stawki takiej opłaty w indywidualnym akcie stosowania prawa, jakim jest decyzja administracyjna.

[wyimek]Opłata od wzrostu wartości działki jest dochodem gminy [/wyimek]

Zastosowanie wykładni przewidującej stosowanie art. 36 ust. 4 ustawy do sytuacji przewidzianej w art. 63 ust. 3 ustawy, z modyfikacją polegającą na określeniu stawki opłaty przez organ administracji wydający decyzję, nie jest, w ocenie sądu, dopuszczalne. Wójt gminy nie jest zatem uprawniony do ustalenia jednorazowej opłaty od wzrostu wartości nieruchomości w związku z wydaniem decyzji o warunkach zabudowy.

Wydane decyzje zapadły zatem z naruszeniem przepisów prawa materialnego.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo