Płacisz za przedszkole, pytaj za co

Ustalając opłaty za przedszkole, rada gminy powinna wyraźnie określić, co proponowane jest za uiszczenie należności. Trudno bowiem żądać opłaty za coś niesprecyzowanego

Aktualizacja: 27.08.2010 04:20 Publikacja: 27.08.2010 03:20

Płacisz za przedszkole, pytaj za co

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

[b]Tak postanowił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z 12 sierpnia 2010 r., II SA/Sz 503/10[/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie ustalenia opłaty stałej za korzystanie z gminnego przedszkola. Uchwałę zaskarżył prokurator, zarzucając jej ustalenie stałych opłat za świadczenia w zakresie nauczania i wychowania przekraczającego podstawę programową wychowania przedszkolnego bez jednoczesnego wskazania rodzaju tych świadczeń z uwzględnieniem zasady ekwiwalentności opłat i oferowanych za nie świadczeń.

Sprawa znalazła finał w sądzie.

[b]Skąd to rozstrzygnięcie[/b]

WSA stwierdził, że skarga zasługuje na uwzględnienie.

W art. 14 ust. 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7FB7FF068F0AF0EA13C9421D52ACBBCE?id=175841]ustawy o systemie oświaty[/link] ustawodawca upoważnił radę gminy do ustalenia opłat za świadczenia w prowadzonych przez gminę przedszkolach publicznych z uwzględnieniem art. 6 pkt 1 tej ustawy.

W tym ostatnim przepisie określił, że przedszkolem publicznym jest takie, które prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Rada nie może zatem ustalać w uchwale opłat za pobyt dziecka w przedszkolu publicznym, jeżeli realizuje ono jedynie podstawy programowe, gdyż mieszczące się w tym zakresie świadczenia są z woli ustawodawcy bezpłatne.

Opłata stanowi swoistą zapłatę za uzyskanie zindywidualizowanego świadczenia oferowanego przez podmiot prawa publicznego. Należy więc zgodzić się z prokuratorem, że ustalenie opłat za świadczenia przedszkoli przekraczające podstawę programową powinno polegać na określeniu wysokości konkretnych opłat za poszczególne świadczenia zgodnie z zasadą ekwiwalentności.

Zdaniem sądu ogólnikowe ujęcie powoduje przyjęcie sztywnej opłaty, która nakłada na rodziców dzieci obowiązek jej ponoszenia w każdym przypadku korzystania przez dziecko z wychowania przedszkolnego, niezależnie od rodzaju dodatkowych świadczeń oferowanych poza podstawą programową przez przedszkole, bez związku z tym, czy konkretne dziecko korzysta w ogóle z owych dodatkowych świadczeń.

Uchwała powinna zatem precyzyjnie określać poszczególne świadczenia przekraczające podstawę programową, oferowane przez przedszkole publiczne, a także co składa się na każde z tych świadczeń. Organ samorządu terytorialnego, ustanawiając opłatę, powinien określić jej wysokość za każde świadczenie z osobna. Sposób ustalenia odpłatności powinien być przekonujący, oparty na kalkulacji ekonomicznej, a argumentacja za nim przemawiająca racjonalna i stosownie uzasadniona.

W zaskarżonej uchwale brak takiej konkretyzacji, a wysokość opłat uzależniona została nie od rodzaju świadczenia realizowanego ponad podstawę programową, lecz od wieku dzieci i czasu ich pobytu w przedszkolu.

Podejmując zakwestionowaną przez prokuratora uchwałę, rada gminy dopuściła się zatem istotnego naruszenia prawa.

Podatki
Zmiany w uldze na termomodernizację. Podatnicy dostali tylko kilka dni
W sądzie i w urzędzie
Jest projekt ustawy frankowej. Czy przyspieszy spory frankowiczów z bankami?
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat emerytur w lutym 2025. Zmiany w harmonogramie
Praca, Emerytury i renty
Zbliża się wypłata 13. emerytury. Ile wyniesie w 2025 roku?
Prawo w Polsce
Kto może wejść do twojego domu? I czy musi mieć nakaz?