Konsumeci wprowadzeni w błąd

Liczy się nie tylko to, czy informacja jest prawdziwa, ale także miejsce, w którym została umieszczona

Publikacja: 24.02.2011 03:50

Konsumeci wprowadzeni w błąd

Foto: www.sxc.hu

Przekonał się o tym Polski Związek Firm Deweloperskich. W 2003 r. przy współpracy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opracował on kodeks dobrych praktyk, który zawierał zasady, jakich powinni przestrzegać deweloperzy.

W grudniu 2008 r. na stronach internetowych PZFD opublikowano katalog zasad umowy deweloperskiej, który stanowi suplement kodeksu dobrych praktyk i zawiera zbiór standardów, jakie musi spełniać umowa zawierana przez członków organizacji z konsumentami. We wstępie pojawiła się informacja, że kodeks dobrych praktyk przyjęty do stosowania w 2005 r., zaakceptowany przez UOKiK, wymagał opracowania szczegółowych zasad etyczno-biznesowych, jakie powinna spełniać umowa deweloperska".

Właśnie to sformułowanie wzbudziło zastrzeżenia prezesa UOKiK. Nie chodziło zresztą nawet o samą jego treść, ale o miejsce umieszczenia. Zdaniem prezesa informacja ta, opublikowana na stronie internetowej z katalogiem zasad umowy deweloperskiej, mogła sugerować, że zaakceptował on także ten katalog. Tymczasem do tego nigdy nie doszło. Organizacja zwróciła się do UOKiK z prośbą o opinię na temat przygotowywanego dokumentu, ale uzgodniono tylko część katalogu. W pozostałym zakresie nie udało się wypracować wspólnego stanowiska.

Prezes UOKiK doszedł do wniosku, że informacja może wprowadzać konsumentów w błąd, i wydał decyzję uznającą ją za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumenta. - Faktem jest, że UOKiK zaakceptował treść kodeksu dobrych praktyk. Oznacza to, że informacja umieszczona przez PZFD na stronach internetowych dotycząca tego faktu jest prawdziwa. Jednakże jej umiejscowienie razem z informacjami dotyczącymi przyjęcia katalogu mogło wprowadzać konsumentów w błąd" - napisał w swej decyzji z 2008 r.

PZFD nie zgodził się z tą decyzją i odwołał najpierw do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a następnie do Sądu Apelacyjnego w Warszawie (VI ACa 819/10). Tłumaczył, że chociaż rzeczywiście mogło dojść do pewnej niezręczności, to nie było jego zamiarem wprowadzanie w błąd konsumentów. Sama informacja została tak sformułowana, że pogrubiono UOKiK" i kodeks dobrych praktyk", co miało dać jasny sygnał, że akceptacja dotyczyła tego właśnie dokumentu.

SA nie zgodził się z tą argumentacją. Zmienił wcześniejszy wyrok jedynie w części dotyczącej obowiązku publikacji decyzji UOKiK, uznając, że wystarczy, gdy ukaże się ona w Rz", która jako jedyna zajmowała się tą sprawą ("Deweloperzy ukarani za nierzetelność").

 

 

Przekonał się o tym Polski Związek Firm Deweloperskich. W 2003 r. przy współpracy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opracował on kodeks dobrych praktyk, który zawierał zasady, jakich powinni przestrzegać deweloperzy.

W grudniu 2008 r. na stronach internetowych PZFD opublikowano katalog zasad umowy deweloperskiej, który stanowi suplement kodeksu dobrych praktyk i zawiera zbiór standardów, jakie musi spełniać umowa zawierana przez członków organizacji z konsumentami. We wstępie pojawiła się informacja, że kodeks dobrych praktyk przyjęty do stosowania w 2005 r., zaakceptowany przez UOKiK, wymagał opracowania szczegółowych zasad etyczno-biznesowych, jakie powinna spełniać umowa deweloperska".

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów