Instytucja finansowa szczególnym wierzycielem

Czy ustawodawca chce nadmiernie uprzywilejować instytucje finansowe – pyta dr Joanna Kruczalak-Jankowska:, pracownik Katedry Prawa Handlowego i Międzynarodowego Prawa Prywatnego, WPiA, Uniwersytet Gdański

Aktualizacja: 21.05.2011 07:48 Publikacja: 21.05.2011 05:00

Instytucja finansowa szczególnym wierzycielem

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Red

Sejm uchwalił 28 kwietnia 2011 r. dwie ustawy wprowadzające zmiany do ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze (dalej: puin). O ile jedna z nich (druk sejmowy nr 3940), odnosząca się do podwyższenia wynagrodzenia syndyka, nadzorcy sadowego oraz zarządcy o kwotę VAT, była oczekiwana i nie budzi wątpliwości, o tyle druga, będąca projektem poselskim (druk nr 3311), wymaga dyskusji. Rozszerza bowiem zakres transakcji dokonywanych na rynku finansowym, objętych szczególnym uprzywilejowaniem w postępowaniu upadłościowym.

Art. 85 puin reguluje skutki ogłoszenia upadłości co do zobowiązań wynikających z umów ramowych, w tym tzw. nettingu na wypadek niewypłacalności. Instytucja nettingu jest związana z działalnością rynków finansowych.

Przez netting rozumie się klauzule wprowadzane do umowy ramowej, przewidujące na wypadek niewypłacalności jednej ze stron wygaśnięcie lub prawo do wypowiedzenia umowy ramowej, których skutkiem jest wygaśnięcie objętych nią poszczególnych umów szczegółowych oraz rozliczenie stron przez potrącenie roszczeń z umów szczegółowych i zastąpienie ich roszczeniem o zapłatę ich salda.

Uprzywilejowanie instytucji finansowych jako wierzycieli w postępowaniu upadłościowym w ramach nettingu polega m.in. na tym, że transakcje wymienione w art. 85 puin nie podlegają ogólnemu reżimowi postępowania upadłościowego. Oznacza to, że:

Zmiana art. 85 puin, pozornie kosmetyczna, ma charakter systemowy, ponieważ tak należy określić rozszerzenie zakresu wierzytelności niepodlegających ogólnemu reżimowi postępowania upadłościowego.

Zasadniczo we wszystkich systemach prawnych pewne grupy wierzycieli są traktowane w sposób uprzywilejowany, jednak podstawowym celem postępowania upadłościowego w obu jego formach powinno być dążenie do zaspokojenia roszczeń wszystkich wierzycieli w jak najwyższym stopniu. Dlatego uprzywilejowanie pewnych grup wierzycieli powinno mieć miejsce wyłącznie wtedy, gdy wymagają tego szczególne względy rynkowe, społeczne lub zasady słuszności (sprawiedliwości). Regulacja art. 85 puin stanowi wyjątek od ogólnych uregulowań skutków ogłoszenia upadłości co do zobowiązań upadłego ze względu na ochronę rynków finansowych, a zwłaszcza na szczególne znaczenie ich stabilności dla współczesnej gospodarki.

W uzasadnieniu do projektu zmianę art. 85 puin uzasadnia się poprawą bezpieczeństwa obrotu instrumentami finansowymi, ich płynności oraz zwiększeniem atrakcyjności transakcji związanych z pożyczaniem instrumentów finansowych. Jako jeden z argumentów wskazano także, że regulacja ta wpisuje się w ustawodawstwo poszczególnych państw Unii Europejskiej. Podobnie zasadność przyjęcia zmiany art. 85 w trakcie posiedzeń komisji sejmowej (biuletyn nr 4650/VI i  4878/VI) argumentowali eksperci związani z bankowością oraz przedstawiciel Ministerstwa Finansów.

Argument odwołujący się do ustawodawstwa państw Unii nie jest jednak przekonujący, gdyż np. w § 104 niemieckiego prawa insolwencyjnego przyjęto, że umowy te wygasają, a wierzyciel dochodzi swoich roszczeń jako wierzyciel insolwencyjny.

Warto zwrócić także uwagę, że całkowicie odmienne stanowisko zajęli przedstawiciele zaproszonych organizacji syndyków i likwidatorów, którzy, opierając się na dotychczasowych doświadczeniach, wskazali jednoznacznie na konieczność zmiany art. 85, ale w odwrotnym kierunku, tj. ograniczenia tych uprawnień, zwłaszcza że zakresem tego przepisu objęte są także osławione opcje finansowe. Zwrócili oni uwagę, że praktyka wykazuje, iż nieobjęcie tych instrumentów układem w postępowaniu upadłościowym restrukturyzacyjnym oraz wyłączenie prawa do odstąpienia od tych umów przez syndyka w postępowaniu upadłościowym likwidacyjnym praktycznie uniemożliwia przeprowadzenie postępowania upadłościowego. Związane jest to przede wszystkim ze stosunkowo długim, bo rocznym lub półrocznym, okresem wypowiadania tych umów. Dodatkowe uprzywilejowanie wierzytelności z tytułu umów dotyczących finansowych operacji terminowych wynika także z art. 127 ust. 4 puin. Zgodnie z tym przepisem, gdy dla wierzytelności z tytułu umów, których przedmiotem są terminowe operacje finansowe lub sprzedaż papierów wartościowych ze zobowiązaniem do ich odkupu, ustanowiono zabezpieczenie, to jest ono skuteczne, choćby zostało ustanowione tuż przed ogłoszeniem upadłości.

Wydaje się, że także tutaj ochrona instytucji finansowych jest nadmierna. O ile w tym wypadku uzasadnione jest wyłączenie zastosowania art. 127 ust. 3 odnoszącego się do zabezpieczenia długu niewymagalnego przed ogłoszeniem upadłości, o tyle budzi zdziwienie wyłączenie art. 127 ust. 1, który przewiduje bezskuteczność czynności prawnych rozporządzających nieodpłatnych lub odpłatnych, ale gdy ich wartość przewyższa w rażącym stopniu wartość świadczenia otrzymanego przez upadłego lub zastrzeżonego przez upadłego dla osoby trzeciej. Tym bardziej więc rozszerzanie zakresu czynności objętych tym przepisem należy uznać za nieuzasadnione.

Przeczytaj więcej ciekawych opinii i analiz w serwisie:

Sejm uchwalił 28 kwietnia 2011 r. dwie ustawy wprowadzające zmiany do ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze (dalej: puin). O ile jedna z nich (druk sejmowy nr 3940), odnosząca się do podwyższenia wynagrodzenia syndyka, nadzorcy sadowego oraz zarządcy o kwotę VAT, była oczekiwana i nie budzi wątpliwości, o tyle druga, będąca projektem poselskim (druk nr 3311), wymaga dyskusji. Rozszerza bowiem zakres transakcji dokonywanych na rynku finansowym, objętych szczególnym uprzywilejowaniem w postępowaniu upadłościowym.

Pozostało 90% artykułu
Opinie Prawne
Maciej Gawroński: Za 30 mln zł rocznie Komisja będzie nakładać makijaż sztucznej inteligencji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Wojciech Bochenek: Sankcja kredytu darmowego to kolejny koszmar sektora bankowego?
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Sędziowie 13 grudnia, krótka refleksja
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Zero sukcesów Adama Bodnara"
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Aktywni w pracy, zapominalscy w sprawach ZUS"